De nieuwe Stint mag eindelijk de weg op

De BSO-bus, zoals de Stint tegenwoordig heet, wordt op korte termijn toegelaten tot de openbare weg. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Dit op basis van rapporten van onder meer de voormalige Rijksdienst voor het Wegverkeer (nu RDW). De fabrikant en de brancheorganisaties in de kinderopvang zijn tevreden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De RDW concludeert dat de BSO-bus aan alle eisen voldoet, aldus de minister, behalve dat het maximum aantal van acht passagiers wordt overschreden. Op verzoek van de Tweede Kamer is hier echter eerder een uitzondering voor gemaakt, nadat er met de kinderopvangsector afspraken zijn gemaakt over het veilig gebruik van de BSO-bus.

Deze afspraken houden onder meer in dat de BSO-bus zoveel mogelijk gebruikt wordt op vrij liggende fietspaden of in 30 km/u zones. Ook wordt de BSO-bus alleen gereden door bestuurders die een rijvaardigheidstraining hebben gevolgd.

Emoties oproepen

De minister benoemt nadrukkelijk ‘dat deelnemen aan het verkeer risico’s met zich meebrengt.’ De terugkeer van de Stint kan ‘de nodige emoties kan oproepen’, schrijft ze. Hiermee verwijst ze naar het ongeluk in Oss in september 2018, toen vier kinderen omkwamen bij de botsing van een Stint op een trein.  

Bankroet

Nog maar een paar dagen geleden liet de fabrikant van de Stint, Edwin Renzen, weten dat zijn bedrijf aan de rand van het bankroet staat. Hij had al zijn medewerkers moeten ontslaan en gaf aan dat het einde van zijn bedrijf ‘onafwendbaar’ leek.

BK-directeur Emmeline Bijlsma deelde die mening. ‘Dit is het trieste gevolg van het niet-handelen van het ministerie. Er is een complexe warboel gemaakt van iets wat eigenlijk heel simpel is’, zegt zij. ‘Wij zijn de weg kwijt. Nu is er nog steeds geen veilig alternatief voor de kinderopvangorganisaties.’

Elektrische bakfietsen

Deze week bleek uit een onderzoek dat twee veelgebruikte elektrische bakfietsen in de kinderopvang juist niet voldoen aan de regels. Zo is het motorvermogen van beide e-bakfietsen te hoog. Ook kunnen fabrikanten niet aantonen dat ze voldoende rekening hebben gehouden met de veiligheidsnormen op het gebied van de besturing.

Verheugd

Stint-fabrikant Renzen laat weten verheugd te zijn over het besluit van de minister maar heeft zich nog niet uitgelaten over de overlevingskansen van zijn bedrijf.

De BK is eveneens tevreden. ‘Het is een lang en moeizaam proces geweest,’ aldus de brancheorganisatie. ‘Maar dankzij een aanhoudende lobby, een open dialoog met de ambtelijk adviseurs van de minister, vele gesprekken met Kamerleden en experts hebben we als BK bij kunnen dragen aan deze uitkomst die voor de kinderopvangorganisaties en BSO’s van essentieel belang is. Belangrijk is ook de samenwerking met BoiNK en BMK, gedrieën krijgen we veel voor elkaar.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.