De missie van de campagne is om alle kinderen in Nederland en Vlaanderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken uit de jeugdliteratuur. Dat gebeurt door de boeken voor een heel klein bedrag te verkopen. De nadruk ligt op ‘weggeven’ en dan vooral aan kinderen die, om wat voor reden ook, thuis geen boeken hebben. Niet alleen de consument wordt aangespoord, ook gemeenten, scholen en kinderdagverblijven.
Nachtkastjes
Als eerste komt, vanaf 8 februari, het boek Kruistocht in spijkerbroek van Thema Beckman beschikbaar. Vanaf 5 april volgt Kikker is Kikker. ‘Een prentenboek dat op de nachtkastjes van alle kinderen thuishoort’, aldus Martha Baalbergen, voorzitter Stichting Geef een boek cadeau.
Steun
In 2018 vond de campagne voor het eerst plaats. Ook Kinderopvangtotaal steunde de actie, net als veel boekhandels en andere organisaties zoals BoekStart, de bibliotheek en Stichting Lezen en Schrijven. De titels waren toen Ronja de Roversdochter en Raad eens hoeveel ik van je hou.
1 miljoen kinderen
In 2018 vonden 600.000 boeken hun weg naar de kinderen. Het streven van de campagne is om in drie jaar tijd 1 miljoen kinderen te bereiken. In 2018 vonden er een paar bijzondere initiatieven plaats. Zo schonk de gemeente Utrecht alle kinderen van kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en kleuterklassen Raad eens hoeveel ik van je hou. Een anonieme schenker doneerde aan alle kinderen op kinderafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen één van de twee boeken (ze mochten zelf kiezen welke titel). Diverse boekhandels werkten mee aan acties om boeken te doneren aan een goed doel . Bij boekhandel Van der Meer werd bijvoorbeeld gedoneerd aan basisschool De Verrekijken op het AZC.
Bekijk alvast een voorproefje op geefeenboekcadeau.nl