Brancheorganisatie ontstemd over terugbrengen stintplekken

De Brancheorganisatie staat achter alle technische veiligheidsmaatregelen in het nieuwe concept toelatingskader voor de stint. Maar is tegelijkertijd ‘zeer ontstemd’ over de maatregel om het aantal kinderen dat met de stint vervoerd mag worden terug te brengen naar acht. ‘Dit past niet bij de dagelijkse praktijk in de kinderopvang.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Herman Keppy

De reactie komt gezamenlijk van BK-voorzitter Felix Rottenberg en directeur Magda Heijtel. Rottenberg had zich direct na het verschijnen van de brief van minister Van Nieuwenhuizen tegen de NOS kritisch uitgelaten over het verlagen van het aantal kinderen van tien naar acht. De officiële reactie komt een dag later.

Stintrijbewijs

Allereerst laat de Brancheorganisatie weten achter alle technische veiligheidsmaatregelen te staan, zoals voorgeschreven in het nieuwe concept van minister Van Nieuwenhuizen. Minder blij zijn Rottenberg en Heijtel over de onduidelijkheid die de minister schept over de eisen van een rijbewijs. ‘Waarom niet denken aan het invoeren van een bijzondere bromfiets die is ingericht voor personen? Waarom niet denken aan het invoeren van een speciaal Stintrijbewijs of het – met in achtneming van een overgangsperiode – verplicht stellen van een bromfietsexamen? Dit lijkt ons acceptabel mits het aantal te vervoeren kinderen niet verandert.’

Meer verkeersbewegingen

Maar dat laatste is dus precies wat er wel gebeurt, als het aan minister Van Nieuwenhuizen ligt. Eén van de meest in het oog springende maatregelen is het verlagen van het maximum aantal te vervoeren kinderen van tien naar acht. ‘Dit past niet bij de dagelijkse praktijk in de kinderopvang’, aldus Rottenberg en Heijtel. Zij zien het besluit als een gevolg van het streven naar uniformiteit in de verkeerswet- en regelgeving. ‘Maar het grootste nadeel is dat het tot meer verkeersbewegingen leidt: extra inzet van (elektrische) bakfietsen en soms busjes. Dit alles is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.’

Lees hier de belangrijkste voorstellen die minister Van Nieuwenhuizen deed voor de aangepaste stint

Stint-coalitie

De Brancheorganisatie start volgende week een serie gesprekken met Tweede Kamerleden over het stintverbod en wat de gevolgen zijn bij leden van de BK op het gebied van de bedrijfshuishouding. Leden kunnen binnenkort terecht op een extra bijeenkomst om van gedachten te wisselen. Op 21 maart vindt een ambtelijke top plaats met het ministerie van Infrastructuur waarin de zogenoemde Stint-coalitie (bestaande uit de BK, BMK, BOinK, TU Eindhoven en andere betrokkenen) de verschillende opvattingen bespreekt.

Edwin Renzen, eigenaar van stint, reageert ook op de voorstellen van minister Van Nieuwenhuizen. ‘De consequenties van sommige maatregelen kunnen groot zijn, bijvoorbeeld voor de planning en wanneer de stint de weg weer op kan.’ Lees meer

2 REACTIES

  1. Van 8 naar 10 zorgt idd voor nog meer verkeer. Kinderen die nog langer moeten wachten op school om opgehaald te worden, veel minder bewegingsvrijheid om naar de speeltuin te gaan. Heel jammer! En wat denk je van die lege plek in de Stint, kinderen zitten hierdoor veel losser in de stint en glijden van links naar rechts.

  2. Lees alle reacties
  3. Humpy Dumpy Kinderdagverblijven te Sneek heeft nooit met een Stint gewerkt . Wij hadden eigen vervoer in de vorm van personen busjes. Dat was inderdaad duur maar wel veilig. Ik begrijp ook niet dat ouder hun kinderen willen laten vervoeren in een plastic bak door het drukke verkeer. Ik moet er niet aan denken dat in de toekomst een goedgekeurde Stint met acht kinderen en een leidster met een Stint rijbewijs overreden wordt door een even niet oplettende chauffeur van een groot voertuig.

    Dat is mijn mening,

    Met vriendelijke groet,
    P. Harland

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.