Voorleesconsulent en voorleescoördinator – een sterk duo

‘Ik ga morgen meteen een nieuw boek voorlezen!’, roept een pedagogisch medewerker enthousiast na de training interactief voorlezen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Rian Koopman

Dat is wat deze training oproept. Als voorleesconsulent BoekStart in de kinderopvang geef ik deze training regelmatig. Opleiden, inspireren en motiveren: niet alleen een leuk, maar ook belangrijk onderdeel van mijn werk. Om daarna samen met de voorleescoördinator aan leesbevordering een vaste plek in de kinderopvang te geven.

Op elke BoekStart-locatie werk ik als voorleesconsulent vanuit de Bibliotheek samen met een voorleescoördinator van de kinderopvang. De voorleescoördinator is mijn aanspreekpunt, ze maakt het voorleesplan en is de motivator van het team. Kortom, de voorleescoördinator is de spin in het web.

Wie is er geschikt als voorleescoördinator? Ik ga altijd op zoek naar die medewerker die, net als ik, een boekenwurm is en ontzettend houdt van boeken en voorlezen. En die de mogelijkheid én zin heeft om de training tot voorleescoördinator te volgen. Tijdens de training leer ik haar wat de taken van een voorleescoördinator zijn en hoe BoekStart past in het pedagogisch kader.

Een van de opdrachten is het maken van een voorleesplan. Daarin beschrijft de voorleescoördinator kort en bondig hoe zij en haar team aan de slag gaan met leesbevordering in de kinderopvang. Ik ondersteun haar bij het schrijven van dat plan. Samen gaan we op zoek naar de juiste doelen voor een jaar en gaan we in gesprek met de manager van de locatie.

Ook na de training staat de voorleescoördinator er niet alleen voor. Voor haar coördinatorencollega’s van dezelfde kinderopvangorganisatie heb ik een WhatsApp-groep aangemaakt. In deze groepsapp geef ik informatie, kunnen alle coördinatoren vragen stellen en delen we mooie voorleesmomenten en successen om elkaar te inspireren.

Daarnaast organiseer ik vier bijeenkomsten per jaar. Onder het genot van een kopje thee of koffie en een koekje wisselen we informatie en ervaringen uit.

Om de voorleescoördinator en het team te ondersteunen kom ik veel op de locatie. Dan neem ik bijvoorbeeld mijn vertelkastje met vertelplaten mee en lees in voorleeshoeken of op groepen voor aan kleine groepjes peuters. Of ik ga met mijn voorleestas met wat dreumesen op de grond zitten en lees voor aan een baby in een wipper. De pedagogisch medewerkers kijken mee. Ik laat de boekjes en de vertelplaten meestal achter. Zien voorlezen doet voorlezen….

Voor alle pedagogisch medewerkers is er de training interactief voorlezen. We starten met de basistraining, waarin ik veel voorbeelden geef en filmpjes laat zien uit de praktijk. Hierna kunnen pm’ers zelf op een eenvoudige maar interactieve manier aan de slag met boeken voor baby’s, dreumesen en peuters. Willen ze leren om nog meer uit een boek te halen? Er is ook nog een verdiepingstraining.

Het structureel inzetten van BoekStart in de kinderopvang is een kwestie van een lange adem. Het kost tijd om het voorlezen een vaste plek te geven. Maar alle inzet loont! Na een jaar evalueer ik met de voorleescoördinator het voorleesplan. Hierbij gebruiken we de resultaten van ons meetinstrument voor het leesklimaat, de BoekStart-Monitor. Op basis van de resultaten stellen we de doelen op voor het voorleesplan van het nieuwe jaar. Zo weten we bijvoorbeeld dat er vaker voorgelezen moet worden op de babygroep of dat er meer hardkartonnen prentenboeken voor dreumesen nodig zijn.

De voorleescoördinator heeft het niet altijd gemakkelijk. De dagritmes in de kinderopvang zijn strak en er gebeurt altijd wel iets dat niet de planning staat. Voorlezen schiet er dan vaak bij in. Wat is het mooi om te zien hoe de voorleescoördinator toch steeds weer aandacht voor voorlezen weet te creëren, hoe steeds meer pm’ers enthousiast zijn over voorlezen en hoe steeds meer kinderen zelf vragen om voorgelezen te worden. Hoe het voorlezen langzaam zijn plek verovert in de kinderopvang.

Een applaus voor de voorleescoördinator!

Via het leesbevorderingsprogramma BoekStart in de kinderopvang komen op steeds meer kinderopvanglocaties voorleesconsulenten van de Bibliotheek. Wat doet een voorleesconsulent en op welke manier stimuleert zij samen met de pedagogisch medewerkers het voorleesklimaat? In de komende drie blogs vertelt Rian Koopman jullie hierover.

Rian Koopman heeft jaren voor de klas gestaan als lerares en heeft de overstap gemaakt naar de Bibliotheek. Ze is nu 4 jaar werkzaam als (voor)leesconsulente voor de Bibliotheek op school en Boekstart in de kinderopvang. (Bibliotheek Kennemerwaard, Alkmaar e.o.)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.