Monique Bolder – Uitwisseling Kinderopvang en Primair Onderwijs Trier en ’s-Hertogenbosch

Één Europa, zou dat ook één onderwijsniveau betekenen? Zou het dan niet zo moeten zijn dat we met zijn allen werken aan gelijkwaardige kansen voor de kinderen om zich te ontwikkelen?

Afgelopen week ben ik in Trier geweest voor het uitwisselingsproject namens EQUIPE (=Explore QUality In Primary Education). Dit was een mooie ervaring die nog verder uitgediept zal worden. In februari en november 2012 komen afgevaardigden vanuit Trier naar ons en in juni 2012 gaan wij nog een keer naar Trier met als doel: Het verder verkennen van een vooropgesteld thema.

Het eerste thema was ‘het verkennen van elkaar’ en ‘Kwaliteit van het onderwijs’. Elkaar leren kennen kostte iets meer tijd dan gedacht, maar was zeker zo belangrijk. Zo leerden we alvast het systeem dat ze in Bundes Republiek RheinlandPfalz kennen. Een korte beschrijving: Opvang van 0-1 jaar kennen zij nauwelijks (gebruik:1,1%). Opvang van 1-2 jaar wordt zeer weinig gebruik van gemaakt (8,2%). Dit heeft te maken met verlofafspraken. Vanaf 2 jaar wordt opvang betaald en zie je het gebruik stijgen (44,7%). Vanaf 3 jaar maakt zo goed als iedereen gebruik van de kinderopvang en dat loopt door tot het 6e jaar. (94,3%-97,8%). Kinderen gaan vanaf hun 6e jaar naar de basisschool en gaan als zij ongeveer 10 jaar zijn naar het voortgezet onderwijs.


‘Alle kinderen komen in hun eigen groep binnen en krijgen later de mogelijkheid om zelf te kiezen naar welke groep ze gaan’

Je kunt wel begrijpen dat kinderopvang er daar zeker anders uitziet. Wanneer je kinderen in de groep hebt van hun 2e tot hun 6e jaar ga je een ander programma draaien. Ik zag goede ideeën die hier gebruikt kunnen worden, ook als je baby’s hebt. Zo loop ik zelf al met het idee om groepsruimten anders te gebruiken. Dit wordt ook in Nederland al door een enkeling min of meer gedaan. Op de kinderopvang waar ik was, werkten ze met 4 verschillende groepen. Elke groep heeft zijn eigen thema. Alle kinderen komen in hun eigen groep binnen en krijgen later de mogelijkheid om zelf te kiezen naar welke groep ze gaan. Denk aan een bouwgroep, beweging en fantasiegroep, atelier en rustgroep. Zo kun je toch veel meer mogelijkheden creëren?

Wat mij verder opviel was dat de gebouwen over het algemeen oud en slecht onderhouden waren, het weerhield de medewerkers niet om er een goede opvang neer te zetten. Er heerste overal rust, een relaxte sfeer. Helaas had ik te weinig tijd om op die bevindingen verder door te vragen. Maar ik houd hem vast voor onze volgende ontmoeting.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.