Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Rebecca Beck – In gesprek over beweegkansen voor bso-kinderen

Wil je vanuit de bso ook meer zicht op het beweeggedrag van de leerlingen in het dagelijks leven? Nodig ouders uit om de Beweegtest samen in te vullen, bijvoorbeeld ter voorbereiding aan het (jaarlijkse) gesprek of via de nieuwsbrief. Of vul het samen met de kinderen op de bso in en koppel de resultaten terug naar ouders.
Rebecca Beck

Afgelopen maandag zijn ook bij ons in het midden van het land de scholen weer gestart. Voor ons thuis vormde deze ochtend de afsluiting van een mooie vakantietijd. Na een aantal heerlijke weken samen (erop uit) te zijn geweest, stonden de tassen voor de kinderopvang, school en het werk vroeg klaar.

Mijn man zette onze dochter af bij de dagopvang en ik liep met onze zoon richting school. We namen afscheid bij het hek. Vanwege de coronamaatregelen mag ik immers niet meer de school in. Mijn zoon voegde zich bij zijn klasgenoten, die zich bij de juf verzamelden op het schoolplein. ‘Het is al best een tijd geleden dat ik binnen in de school ben geweest’, bedacht ik me. De afgelopen maanden was dat slechts twee keer voorgekomen: het rapportgesprek met de juf en het jaarlijkse gesprek met de pedagogisch medewerker van de bso.

Het jaarlijkse gesprek

Eenmaal per jaar, rond de verjaardag van je kind, vindt een gesprek tussen ouder(s) en pedagogisch medewerker plaats. Omdat mijn zoon jarig is geweest in de tijd dat de scholen en de kinderopvang gesloten waren vanwege het coronavirus, verwachtte ik het gesprek niet meer. Toen de pedagogisch medewerker mij vlak voor de zomervakantie vroeg om het gesprek alsnog te doen, leek me dat een goed idee.

Ik herkende de opbrengsten van hun observaties. Zo is mijn zoon technisch ingesteld en kan zich lang verdiepen in het maken van ingewikkelde en uitdagende bouwconstructies. Ook de strijkkralen spreken hem erg aan en hij speelt graag buiten. Ik was onder de indruk van hoe ze mijn zoon in zijn ontwikkeling volgen en ondersteunen. Ze maken hierbij gebruik van dagelijkse observaties en gestandaardiseerde, periodieke observaties vanuit het welbevinden en de leeftijdsobservatieformulieren. De bevindingen zijn netjes in zijn dossier vastgelegd.

‘Hoeveel zetten ze binnen de bso in op bewegen? En gaan ze altijd naar buiten?’

Ik vond het een leuk gesprek en bleef bewust langer stilstaan bij het kopje ‘motorische ontwikkeling’ in het dossier. Hoeveel zetten ze binnen de bso in op bewegen? En gaan ze altijd naar buiten? Maar de wedervragen van de pedagogisch medewerker triggerden mij ook behoorlijk: Herken ik dat mijn zoon motorisch goed ontwikkeld is? Wat doen wij thuis aan het stimuleren van bewegen? Spelen we thuis ook veel buiten?

Op weg naar huis bedacht ik me dat de pedagogisch medewerker veel interesse had voor mijn thuissituatie. Niet zo gek natuurlijk. Ze checkte of ik haar bevindingen herkende en wat ik belangrijk vind binnen de opvoeding. Het was een boeiend gesprek! Tegelijkertijd bedacht ik me dat als ze meer wil weten over het beweeggedrag van de kinderen op haar bso en waar kansen tot meer bewegen liggen, ze gebruik kan maken van de Beweegtest. 

De Beweegtest

Wil je vanuit de bso ook meer zicht op het beweeggedrag van de leerlingen in het dagelijks leven? Nodig ouders uit om de Beweegtest samen in te vullen, bijvoorbeeld ter voorbereiding aan het (jaarlijkse) gesprek of via de nieuwsbrief. Of vul het samen met de kinderen op de bso in en koppel de resultaten terug naar ouders.

De Beweegtest is een laagdrempelige online test die je als ouder of professional samen met een kind van de basisschool(leeftijd) invult. In twee minuten weet je of een kind voldoende beweegt en waar nog kansen liggen om (meer) beweging in de dag te brengen. Het is belangrijk om in gesprek te gaan over de resultaten en over de kansen tot meer of beter bewegen in het dagelijks leven.

De Beweegtest is ontwikkeld door GGD Regio Utrecht, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg (NCJ) en Kenniscentrum Sport & Bewegen. Ben je op zoek naar praktische tips en voorbeelden om bewegen een goede plek te geven binnen de bso, neem dan een kijkje op de site van de Gezonde Kinderopvang.

‘Wist je dat de basis voor een goede motorische ontwikkeling al in de eerste zes maanden na de geboorte wordt gelegd? En weet je hoe je hier als pedagogisch medewerker een positieve bijdrage aan levert? Ik heb tips voor je!’ Lees de vorige blog van Rebecca

Rebecca Beck, moeder van een zoontje (6) en dochtertje (4), is specialist bij Kenniscentrum Sport & Bewegen op het gebied van bewegen met kinderen. Van jongs af aan voldoende bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van baby’s, dreumessen en peuters tot volwassene. Rebecca wil dan ook iedereen inspireren en motiveren om zoveel mogelijk in te zetten op bewegen! In haar werk combineert ze wetenschappelijke en actuele inzichten over bewegen met succesvolle ervaringen uit de praktijk. Haar insteek is om de kennis praktisch bruikbaar te maken en deze te delen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.