Hier wilde ik mijn zoon, en later ook mijn dochter, graag naartoe brengen. Helaas verhuisde de kinderopvanglocatie een aantal jaar later en werd de buitenruimte een stuk kleiner. Maar de pedagogisch medewerkers uit de groep schenken gelukkig nog steeds veel aandacht aan bewegen. Om hier een beeld bij te krijgen deel ik graag twee inspirerende berichten uit de app van de kinderopvang vorige week.
Maandag in de app: het ‘blotevoetenpad’
‘Na het fruit eten hebben we lekker buiten gespeeld in de moestuin, wat was het nog koud! Eenmaal terug binnen stond er een Sinterklaas ‘blotevoetenpad’ klaar: bakjes gevuld met stro en wortels voor Ozosnel, veertjes van de pietenmuts, watten van de baard van Sinterklaas, pepernoten en de zak van Piet. Met onze blote voeten liepen we in de bakjes en vertelden we wat we voelden. Voelde het koud, zacht, hard, of kriebelig aan? Wat voelde dat gek aan onze tenen! De pepernoten bleven aan je tenen hangen en belandden in de volgende bak. Dat was grappig!’
Donderdag in de app: pietengym
‘Vandaag hadden we niet zomaar onze wekelijkse gym van de meesters van de BSO. Nee, we hadden ‘pietengym’. Als echte pieten hebben we pakjes bezorgd en zijn we door de schoorsteen en tussen het speelgoed gekropen zonder de kindjes wakker te maken. En we hebben ook nog pepernoten gestrooid. Wat een goede hulppietjes hebben wij op het kinderdagverblijf!’
De pedagogisch medewerkers van de groep van mijn dochter bewegen veel met de kinderen
De pedagogisch medewerkers van de groep van mijn dochter bewegen veel met de kinderen. Bovendien wordt ook gebruik gemaakt van externe ondersteuning. Zo werken de gymmeesters op de BSO en krijgen de kinderen in normale omstandigheden regelmatig bezoek van bijvoorbeeld een yogadocent of muziekjuf. Dit maakte mij nieuwsgierig naar het beleid van de organisatie. Wordt bewegen ook vanuit het beleid gestimuleerd?
Ik ging ernaar op zoek. En ja hoor, ook in het pedagogisch beleidsplan van de organisatie komt het stimuleren van bewegen regelmatig terug. Een aantal van de termen die in het plan terugkomen: buitenruimte, buitenspelen, ontdekken, (lekker) spelen, energie kwijt kunnen, het spel van kinderen actief begeleiden, Puk & Ko, interactief voorlezen, natuur, motorische ontwikkeling, uitdagen, klimmen en klauteren en het stimuleren van fitheid met springen, fietsen, rennen en dansen. Alle kinderen verdienen het bij deze organisatie om zichzelf en hun unieke talenten spelenderwijs te ontdekken en ontwikkelen.
Een mooie bevestiging bij wat ik als ouder in de groep van mijn dochter ervaar: bewegen wordt gestimuleerd. Daar ben ik erg blij mee. Veel en gevarieerd bewegen levert namelijk een essentiële bijdrage aan een goede motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. Daar kun je als kinderopvangorganisatie hét verschil maken!
Veel en gevarieerd bewegen levert een essentiële bijdrage aan een goede motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen
Wil jij aan de slag met meer bewegen binnen de organisatie, dan is het aan te raden om dit vast te leggen in beleid. Maar waar begin je? Hoe bepaal je het aanbod? Hoe zorg je ervoor dat het stimuleren van bewegen wordt verankerd in het organisatiebeleid? En daarna: hoe enthousiasmeer je collega’s om hiermee aan de slag te gaan?
Om op dit soort vragen een antwoord te geven en de praktijk verder te helpen, heeft Kenniscentrum Sport & Bewegen het online stappenplan ‘Beweegbeleid kinderopvang’ ontwikkeld: een praktisch instrument waar je aan de hand van vijf stappen en handige voorbeelden mee aan de slag kunt. Je vindt het online stappenplan, inclusief een handige checklist en een schrijfhulp, kosteloos op de website.
Wil je ook aan de slag met het maken van beleid voor andere gezondheidsthema’s, zoals groen, fysieke veiligheid of mediaopvoeding? Maak dan gebruik van het stappenplan van de Gezonde Kinderopvang.