Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Myrte van Gurp – Aan tafel!

myrtevangurp
myrtevangurp
Myrte van Gurp (40) is directeur van PPINK (beroepsvereniging voor pedagogisch professionals in kinderopvang). Myrte heeft pedagogiek gestudeerd en is tijdens haar studie begonnen met het werken op de groep. Later is ze werkzaam geweest als nanny en nu is ze, naast haar werk voor PPINK, als pedagoog verbonden aan de Nanny Academy.
Een van de leukste zaken om mee bezig te zijn bij beroepsvereniging PPINK is het brainstormen met pedagogisch professionals. Hoe geweldig het ook is om voor de vereniging van de allerleukste beroepsgroep op aarde (!) te werken, de weemoed naar het werken op de groep blijft altijd! Het is het sfeertje op de locatie, het goed kennen van de kinderen en het dagelijks bij kunnen dragen aan hun ontwikkeling dat een grote aantrekkingskracht blijft hebben.
Myrte van Gurp

Gelukkig zijn er de pedagogisch professionals die graag delen hoe het daar gaat. En zeker nu, tijdens de tweede lockdown in Nederland, vonden wij het bij PPINK een goed idee om met elkaar aan tafel te gaan.

Digitaal weliswaar, maar dat is door schade en schande nu bij iedereen zo gepiept. En zo zaten wij vanochtend met een groep professionals uit het hele land ‘aan tafel’ om te praten over werken in de kinderopvang tijdens de corona-crisis en dan specifiek natuurlijk deze lockdown.

Wat doe je eigenlijk als je je uren in je thuissituatie moet maken?

Ieder kon een onderwerp inbrengen en dat gebeurde ook volop. Want wat doe je eigenlijk als je je uren in je thuissituatie moet maken? Hoe kun je dan nuttig werk leveren? Iets waar menig werkgever zijn of haar hoofd vast ook over breekt. Want de planning is rond, de activiteiten voor de zomervakantie krijgen al vorm, thema’s worden uitgewerkt, natuurlijk, de paaseieren liggen al voorgeknipt klaar… Maar dan? En hoe zit het met de communicatie met de kinderen en de ouders die thuis zijn? Hoe blijf je met hen in contact? En wat kan je doen om iets te betekenen voor de ouders?

Reken maar dat er antwoorden kwamen. Zoals altijd, van de pedagogisch professionals zelf. Een van de mooiste antwoorden was: stel jezelf iedere dag de vraag, wat kan wel?

Stel jezelf iedere dag de vraag: wat kan wel?

Precies wat we nodig hebben. Als je jezelf die vraag stelt, denk je namelijk in mogelijkheden en niet in beperkingen. Iets waar de professionals een kei in zijn. Want naast veel praktische tips die over en weer vlogen, bleek iedereen in de groep dit als motto te dragen. Blijven zoeken naar manieren waarop je de kinderen thuis betrekt. Schouders eronder en er weer het beste van maken. Ook deze lockdown laten we in de kinderopvang zien wat er kan. Maar ook; hoe het altijd nog beter kan. Want er werd zelfs al vooruit gekeken vanochtend. Wat neem je mee uit deze periode? Blijven we de kinderen in de hal ontvangen bijvoorbeeld? Eigenlijk wel zo rustig op de groep!

Ieder mist zijn of haar collega’s, en bovenal de kinderen, natuurlijk.

Ieder mist zijn of haar collega’s, en bovenal de kinderen, natuurlijk. Die gekke gang van zaken, en dan dat troosteloze weer buiten. Veel verschillen met de eerste lockdown werden dan ook genoemd. Maar de gemotiveerde professionals die aan het woord kwamen, wisten de anderen toch te inspireren met hun ‘slimme oplossingen” voor deze periode. En zo verlieten wij allemaal met een glimlach de digitale tafel. Aan de slag. Wat kan wel?

PPINK gaat nog vaker aan tafel de komende periode. Kom jij er ook bij? We zijn benieuwd naar jouw vraagstukken, ervaring en slimme oplossingen voor werken in de kinderopvang tijdens de lockdown.

Afgelopen dinsdag bracht ik na acht lange weken onze jongste zoon van drie jaar weer naar de kinderopvang. Hij had al die tijd beweerd dat ‘ie er niemand van miste, en dat hij echt niet terug zou gaan naar die ‘babyklas’. Drieënhalf en praatjes voor tien, zeg maar. Lees hier de vorige blog van Myrte.

 

myrtevangurp
myrtevangurp
Myrte van Gurp (40) is directeur van PPINK (beroepsvereniging voor pedagogisch professionals in kinderopvang). Myrte heeft pedagogiek gestudeerd en is tijdens haar studie begonnen met het werken op de groep. Later is ze werkzaam geweest als nanny en nu is ze, naast haar werk voor PPINK, als pedagoog verbonden aan de Nanny Academy.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.