Blog KOO Meppel – Manager Cindy Naber

Vorig jaar september startte er voor mij en een van onze pedagogisch medewerkers een nieuw traject: “Samen werken, samen leren” een initiatief vanuit het FCB in Utrecht. In drie bijeenkomsten deel je, met collega-organisaties, kennis en inspiratie over je eigen en andermans vraagstukken.
Kinderopvang Organisatie Meppel vaste foto.jpg
In de blogserie van Kinderopvang Organisatie Meppel is steeds iemand anders van de organisatie aan het woord. Dit keer: locatiemanager Cindy Naber (zie foto onderaan).

Ons vraagstuk betrof het onderwerp Educatief Handelen. Want, hoe draag je er als organisatie nou zorg voor dat iedereen handelt zoals er van je wordt verwacht op de werkvloer? En… hoe zorg je ervoor dat iedereen zich hier even verantwoordelijk voor voelt? In eigenlijk de eerste bijeenkomst al, kwamen we tot de conclusie dat er een meetinstrument moest komen dat bruikbaar was voor iedereen. Maar hoe pak je dit aan? Dan maak je samen zo’n prachtig meetinstrument, leg je dit in je team neer en dan moet iedereen het maar doen op die manier. Gaat dat werken? Waarschijnlijk niet.

Creëer draagvlak!

Het idee kwam in de eerste bijeenkomst in Utrecht al naar voren; maak mensen medeverantwoordelijk, creëer draagvlak! Werk dus niet top-down, maar bottom-up. Zorg  ervoor dat mensen zelf aan de slag WILLEN.

In het eerstvolgende teamoverleg hebben we dit direct in de praktijk gebracht en ons vraagstuk in de groep gelegd. Daarbij luidde de concrete vraag: “Wie vindt Educatief Handelen net zo belangrijk als wij en denkt met ons mee?” Dit leverde veel enthousiaste reacties op vanuit het hele team, mooi om te zien! Dus er konden direct spijkers met koppen geslagen worden; de  werkgroep Educatief Handelen werd opgezet.

Indicatoren Educatief handelen

En hoe verder? Op de locaties werden door de werkgroep diverse indicatoren rond Educatief Handelen opgehangen. Het was aan hen dat er onder deze indicatoren nieuwe sub-indicatoren geplaatst werden door henzelf en de collega’s.

Wat vind jij als pedagogisch medewerker bijvoorbeeld belangrijk bij het respectvol handelen naar kinderen of wat bied je aan als je het hebt over activiteiten die voldoende dekkend moeten zijn voor de taalontwikkeling? Doordat iedereen zelf mee mag denken, zorg je er ook voor dat iedereen zich bewust wordt van het eigen handelen, en weet je ook zeker dat er vanuit de medewerkers niets overgeslagen wordt aan wat zij belangrijk vinden in het educatief handelen. Weer een stap gezet!

Educatief handelen meetbaar maken

In juni was het tijd om de puntjes op de i te zetten. In de teamvergadering werd hier en daar nog wat aangevuld en dan is het bijna klaar. Want last but not least; hoe ga je dan beoordelen of iemand voldoende Educatief Handelt? Is iets onvoldoende, voldoende of goed, of geef je cijfers van bijvoorbeeld 1 tot 5 waarbij een 5 goed is?

Het meetinstrument is er inmiddels. De komende weken gaan we ermee werken. Voorafgaand aan de beoordelingsgesprekken vult iedere medewerker het meetinstrument zelf in, maar ook een collega vult dit in voor de ander. En dan nog mijn rol. Groepsbezoeken plannen en ook observeren. Het handelen wordt dus door drie personen onder de loep genomen.

Dus aan de slag! In oktober zijn de eerste gesprekken. Dan gaan we zien hoe ons nieuwe format uit gaat werken. Ik ben erg benieuwd!

Kinderopvang Organisatie Meppel biedt lezers van Kinderopvangtotaal een kijkje in hun keuken: van de groep tot het management: de organisatie blogt vanuit alle lagen van de organisatie. De vorige keer liet pm’er Mariska zien dat vakantie-opvang op de bso het tegenovergestelde van zielig is!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.