De Blue Ocean Theory is een bedrijfsstrategie met als kern nieuwe markten creëren. Dit is iets anders dan het in een bestaande markt met anderen in concurrentie treden. De strategie werd in 2005 gepubliceerd in het gelijknamige boek van W. Chan Kim en Renée Mauborgne.
In een 4 uur durende sessie werden we na een korte introductie aan het werk gezet. Opdracht was om klachten en problemen, maar vooral ‘waar lig je wakker van’ in de kinderopvang te inventariseren. Het bedenken van klachten kostte ons nog behoorlijk wat moeite.
‘Als je vernieuwend wil werken, zul je fundamentele zaken moeten loslaten’
Vervolgens werd ons gevraagd om na te denken over het stoppen met fundamentele zaken in de kinderopvang. Als voorbeeld werd Cirque du Soleil genoemd: het circus zonder dieren. Tja, deze opdracht maakte heel wat los in diverse ideeën. Als je vernieuwend wil werken, zul je fundamentele zaken moeten loslaten; bijvoorbeeld niet meer werken met de Wet Kinderopvang, geen gebouwen meer, etcetera.
Dit leidde in eerste instantie tot een discussie, maar uiteindelijk kwamen we toch goed ‘los’ en leverde het vrije denken behoorlijk goede ideeën op.
Nu nog de uitvoering….