Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Eugenie Suer – De rol van de pedagogisch coach

Eigenlijk is het verbazingwekkend dat er voor 2019 géén verplichting was voor een pedagogisch coach in de kinderopvang. We leren allemaal in iedere opleiding de functie van reflecteren. We leren het aan kinderen, we leren het als team, als organisatie en dan met name hoe groot het belang hiervan is.
AdobeStock

Dan moet je samen willen delen, leren en groeien. De opvoeders moeten in deze tijd allerlei vaardigheden bezitten. Je leert dat als je het gevoel hebt dat je niet op een lijn zit in het opvoeden, in het organiseren van een kinderopvangorganisatie, het tijd is om met elkaar te reflecteren, hierin keuzes te maken.

Dan hebben we het over keuzes uitdragen en de consequenties ervan te ervaren. Dan leren we dat opbouwende kritiek nodig is en hoe je het anders kunt doen en dan leer je wat je kunt verbeteren en van elkaar kunt leren?

We zijn heel erg gewend om overal kritiek op te hebben als het gaat om producten en diensten, maar als we spreken over verbetering in het opvoeden van kinderen dan denken we vaak niet aan het verbeteren van de onderlinge relaties. Daar is zoveel te (be)halen en dat kan alleen als we het taboe doorbreken om daarover te durven praten voordat er een probleem of hulpvraag is ontstaan.

Wat doe je, waarom doe je het en wat wil je ermee bereiken? De onderzoekende houding van een kinderopvang organisatie en de pedagogisch coach is nodig om de organisatie en de pedagogisch medewerkers uit oude gewoontes te blijven halen. De gewoontes van “zo doen we dat al jaren, zo doen we dat gewoon, dat is altijd zo gegaan”.

Juist zaken die misschien eerder wel voldeden maar door de ontwikkeling van jezelf en ieder kind nu niet meer werken. Door dit te doen ga je het niet meer met elkaar hebben over of het kind goed gedronken heeft of hoeveel luiers er verschoond zijn. Je gaat het hebben over wat ertoe doet, de inhoud, de kwaliteit van het opvoeden. Dat werkt voor iedereen stimulerend, inspirerend.

Met elkaar praten over wat ertoe doet in het opvoeden van de kinderen van de 21e eeuw en wat hebben onze kinderen dan straks nodig om de wereld toekomstgerichter te maken? Een constante feedforward loop die er ook nog is als de pedagogisch coach uit beeld is. Praten en onderzoeken over of het systeem nog goed ingericht is en of het goed is dit zo in stand te houden? Door te reflecteren zorgen we ervoor dat onze kinderen en kleinkinderen kunnen bouwen aan een duurzame, weerbare en een sociaal rechtvaardige wereld.

Dan reist meteen de volgende vraag: hoe kunnen we dit dan doen? Door circulair samen te werken in het opvoeden en de rol van de pedagogisch coach te gebruiken in de evaluatie en de bijstelling. Wat is nu belangrijk om te doen zodat ieder kind zijn eigen potentieel kan ontwikkelen?  Wat heb je daarvoor los te laten van wat je doet, deed, het kind doet. Je doet het in het circulair werken niet alleen, je doet het door de hele organisatie en daarbuiten met elkaar. Je gaat samen ervaringen delen die iedereen verder helpen.

‘Dan weet je magische momenten te creëren die leiden tot ontwikkeling en groei bij iedereen’

Deze manier van werken zorgt voor daadkracht en het stellen van doelen in het opvoeden.  Het zorgt voor structuur, balans en groei bij iedereen. Deze manier van werken gaat uit van elkaar inspireren, vertrouwen, dat iedereen fysiek en verbaal zichtbaar wordt en aanspreekbaar is. Iedereen houdt rekening met de ontwikkelmogelijkheden van ieder kind bij het maken van de juiste keuzes, je creëert samen een duidelijke meerwaarde.

Bekijk ook de vlog Straatpraat #1 met Eugenie Suer:

Je gaat altijd uit van ACTIE en dan zie je ook dat het succes hiervan zit in het meetbaar maken van de acties. Je meet binnen de organisatie van binnen naar buiten en andersom.

  • De pedagogisch coach leert samen met de pm’ers het pedagogisch beleid in de praktijk te reflecteren op de pedagogische kwaliteit en de haalbaarheid.
  • Het coachen van pm’ers geeft meer inzicht in wat ze kunnen doen om pedagogische kwaliteit te bieden door bewuster te gaan werken.
  • Coaching levert direct resultaat omdat je op een aantal onderdelen al snel het verschil kan meten. (bijvoorbeeld respect voor de autonomie, dat pm’ers de kinderen meer in het gesprek betrekken in plaats van over ze praten waar ze bij zijn)
  • En het op negatieve manier structureren en grenzen stellen kan snel omslaan naar een positieve manier. Door te leren, ervaren pm’ers snel dat het werken met elkaar prettiger wordt als ze niet steeds ‘nee, niet doen’ hoeven te zeggen.

De circulaire manier van werken in de kinderopvang gaat veel meer over het creëren, zien en voelen van het opvoeden en daar met heel nauw met elkaar in samen te werken en te verbinden. En dat is wat onze kinderen nodig hebben om ze klaar te stomen voor de toekomst. Dit is de meerwaarde van de pedagogisch coach.

Deze veranderingen zijn nu volop gaande en het invoeren van deze verandering vereiste een lange termijn-visie. Aan ons als branche om juist de focus op de korte termijn te blijven houden. De opvoedsucessen door de hele organisatie, iedere dag weer te blijven meten. Dan weet je magische momenten te creëren die leiden tot ontwikkeling en groei bij iedereen. De pedagogisch coach kunnen we zien als de start van een nieuwe circulaire manier van werken in de kinderopvang en de contouren van deze manier van werken worden nu na ruim 1,5 jaar steeds duidelijker, zichtbaarder en meetbaar.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.