Blog Dag 2 Team Toekomst – Naar buiten

We starten iedere dag met een gezamenlijke dagstart om terug te kijken op de dag van gisteren en vooral vooruit te kijken naar wat ons vandaag te doen staat. Ons team werd vanochtend vroeg verrast door autobedrijf Bochane. Zij hadden van ons initiatief gehoord en stellen ons 2 elektrische auto’s ter beschikking om langs scholen, locaties en andere partners te rijden en in gesprek te kunnen. Een deel van de groep gaat ook op de fiets of de stint op pad.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Voorbereiding gesprekken met ouders en kinderen

We gaan verder met het aanscherpen van de geïnventariseerde aannames en stellen een lijst met onderwerpen samen die het team wil bespreken met ouders en kinderen. De aannames worden omgedraaid naar open vragen die aan de ouders en kinderen gesteld kunnen worden. Enkele voorbeelden van vragen die aan ouders gesteld gaan worden.

  • Hoe ziet je ideale bso eruit?
  • Als jullie de combinatie bso en duurzaam/groen zien, waar denk je dan aan?
  • Hoe wil je dat je kind zich ontwikkelt?

Eddy Brunekreeft (onze bestuurder) komt sfeer proeven. Hij wordt door het team direct bestookt met vragen. Eddy neemt rustig de tijd om antwoord te geven en zijn ervaringen en kennis te delen. Eddy geeft enkele redenen aan waarom ouders en kinderen voor KION kiezen. Het gaat eigenlijk om 3 belangrijke dingen, de medewerkers, de nabijheid van de locatie bij school en de signatuur die de locatie heeft moet passend zijn bij de inwoners van de wijk.

Mijn collega’s denken ook na over de vragen die ze aan kinderen willen stellen, een kleine greep hieruit:

  • Wat doen kinderen thuis al aan duurzaamheid?
  • Wil je dezelfde thema’s van school ook op de bso?
  • Als je drie wensen mocht doen, welke zouden het zijn?
  • Wat zou je liever opgeven: gamen, snoepen of (buiten) spelen met je vrienden? En waarom?
  • Wat zou je doen als je de baas van de bso zou zijn?

Jorn Leistra deelde zijn ervaringen over de gesprekken die hij met ouders, kinderen en pedagogisch medewerkers heeft gevoerd in zijn rol als innovator. Hoe en waar ga je in gesprek, welke vragen stel je, hoe analyseer je de antwoorden, waar haal je nog meer informatie vandaan. En tenslotte hoe kom je van informatie naar een idee en vervolgens naar een concept.

Inspiratielunch

Het doel van de inspiratielunch is collega’s informeren wat Team Toekomst aan het doen is, maar ook het toetsen van ideeën van het team en het ophalen van ideeën van collega’s. Het borrelt en bruist in de ruimte, er werd druk gesproken, inspiratie opgedaan, ideeën uitgewisseld en er kwamen nog meer vragen naar boven. Er werden vragen gesteld aan onze manager bedrijfsvoering, clustermanagers, beleidsmedewerkers en pedagogisch medewerkers van andere locaties. De manager bedrijfsvoering gaf aan graag mee te denken over mogelijkheden op het gebied van huisvesting en mobiliteit. Daar gaat zeker gebruik van gemaakt worden. Praktische voorbeelden van collega pedagogisch medewerkers werden volop gedeeld. Wat gebeurt er toch veel op al onze locaties!

Ook werden er veel vragen op het gebied van duurzaamheid opgeroepen? Hoe doen wij het eigenlijk? Hoe duurzaam zijn de bedrijven die wij inhuren? Er kwamen voorbeelden van locaties die gebruik maken van lokale producten, winkels en leveranciers, houten speelgoed, aandacht voor gezonde, biologische voeding.

Kinderopvang heeft een echte voorbeeldfunctie naar de kinderen toe. Handel daar ook consequent naar, aldus een van onze clustermanagers.

Teams mengen, een kijkje in de keuken van de ander, leren van elkaar en mensen van buiten je organisatie naar binnen halen, zijn opties om het belang van duurzaamheid en groen verder over de verschillende locaties te verspreiden.

Naar buiten

Twee van mijn collega’s zijn met de stint op pad gegaan. Telkens weer nieuwe kinderen in de stint en al rijdend werden de gesprekken gevoerd. Wat is dit gaaf, kregen ze telkens van de kinderen te horen.

Kinderen zien duurzaamheid nu nog als een beperking ipv verruiming.

Er wordt van alles weg gehaald en er komt niets voor terug.

Een wijze les voor het team wat meegenomen wordt in het concept. Ook kinderen de kinderen de mogelijkheid om zelf foto’s te maken van wat zij duurzaam en niet duurzaam vonden. Rommel werd door iedereen als negatief gezien. Het verschil tussen jongens en meisjes kwam ook nog duidelijk naar voren. Daar waar jongens meer vrijheid wilden, meer ruimte, vonden de meisjes dat ze alles konden doen wat ze wilde. Onze kinderen keken veel verder dan alleen het acitiviteiten aanbod. Ze dachten ook na over het gebouw, ons personeel, de buitenruimte en ook aan de kleine kinderen werd gedacht. Groen en duurzaam is voor kinderen iets wat je echt buiten doet.

“Er moet wel een zandbak zijn en varkens en poep en plas voor de moestuin”

‘Waarom vergroenen we ons speelplein niet met struiken, bomen en planten, aldus een van de meisjes? Maar wel met harde stukken om te voetballen riepen de jongens snel. Aan alles wordt gedacht!’

Wat gaat er woensdag gebeuren?

Heel veel naar buiten en praten, observeren en interviewen. Weer met kinderen uiteraard, en dit keer zullen ook ouders meegenomen worden. Aan het einde van de middag en het begin van de avond staat de dialoogtafel op de agenda. Hier gaan mijn collega’s in gesprek met onder andere directeuren van scholen. Het enthousiasme binnen het team groeit met het uur. Blijf deze blog lezen om de reis die mijn collega’s maken te kunnen volgen. Nieuwsgierig? Laat het me gerust weten.

Kijk terug: Wat deed Team Toekomst op dag 1? Mark Veekamp van IVN Natuureducatie hielp een handje. Lees blog 1 hier

Kijk vooruit: Op dag 3 werden er dialoogtafels georganiseerd met o.a leerkrachten en mensen van de gemeente. Lees blog 3 hier

Op dag 4 werd het concept gevisualiseerd. Spannend! Lees blog 4 hier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.