Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Chantal Overgaauw – Drempels moestuinieren

We weten allemaal dat groen goed is voor de ontwikkeling van kinderen en dat kinderen vaker naar buiten zouden mogen. We willen ook graag met ze naar buiten. Een moestuin is een leuk project om te leren, te spelen en te genieten. Maar hoe overkom je de grootste obstakels: gebrek aan geld, ruimte en menskracht?

Dat er geen ruimte zou zijn, is eigenlijk nog het minste probleem. Want elke kinderopvanglocatie heeft wel een stukje vrij rondom het gebouw waar een paar moestuinbedden aangelegd kunnen worden. Een stukje van 9 m2 volstaat al.

Hittestress

Het is ook beter om rondom het gebouw de tegels te lichten en de buitenruimte te vergroenen. Niet alleen omdat groen heel veel voordelen heeft voor de fysieke, geestelijke en emotionele ontwikkeling van kinderen, maar ook omdat we vanwege klimaatverandering meer ruimte voor hemelwater nodig hebben. In aarde vloeit regenwater gemakkelijker af dan op tegels waar het vaak blijft staan.

Bovendien biedt groen op warme dagen verkoeling terwijl je met een stenen omgeving eerder last krijgt van zogeheten hittestress. Meer groen is dus beter voor de natuur en onze gezondheid. Als je dat groen ook nog op creatieve wijze kunt gebruiken met kinderen is dat natuurlijk hartstikke mooi.

Heb je een plek gevonden? Verzeker jezelf er wel van dat je hier gedurende langere tijd kunt blijven moestuinieren. Het is zonde van alle inspanningen als de moestuin na een korte periode moet wijken voor iets als een nieuw gebouw.

Waar halen we het geld vandaan?

Allereerst is het belangrijk dat je iedereen mee krijgt voor je plannen: bestuur, management, de gemeente, de buurt, ouders, grootouders en natuurlijk de kinderen zelf. Samen kunnen jullie je krachten bundelen. Soms ziet het bestuur het belang van een moestuin en willen ze er budget voor vrijmaken.

Er bestaan diverse subsidies voor het vergroenen van ruimtes rond kinderopvang (moestuintjes vallen daar ook onder), zoals die van Jong Leren Eten. Maar dat is niet de enige mogelijkheid. Er zijn ook provinciale stimuleringssubsidies. Vraag ernaar bij de provincie. Soms kan de gemeente bijdragen in geld of in natura (bomen, onderhoud). Dan zijn er ook nog allerlei fondsen die je kunt vinden via Vermogensfondsen.startpagina.nl, Lokalefondsen.nl en het Fondsenboek. En al eens gedacht aan crowdfunding? Een handig crowdfundingplatform is bijvoorbeeld Voorjebuurt.nl. Ten slotte kun je bedrijven vragen te sponsoren met geld of in natura (gereedschap). Of een sponsoractie met de kinderen organiseren zoals een voorjaarsmarkt of sponsorloop

Slagen van financiering

Je ziet, wie een beetje creatief is en het lef heeft rond te vragen, kan ver komen.

De succesfactoren voor het slagen van financiering zijn:

  • Een goed verhaal: vertel zo concreet mogelijk wat je nodig hebt.
  • Een goede ontwerper en goed teeltplan.
  • Een verbinder, iemand die anderen meekrijgt.
  • Strategisch contacten leggen met andere personen/organisaties, blijf dit doen!
  • Mensen die het leuk vinden om financiering te regelen.

Bergen werk verzetten

In een moestuin moet veel gebeuren. En dat continu, al zijn er ook rustiger perioden. Het is belangrijk het werk over zoveel mogelijk mensen te verdelen. Zowel binnen als buiten de kinderopvanglocatie. Binnen de kinderopvanglocatie heb je een paar trekkers nodig (en niet één) die van het management toestemming hebben om ook onder werktijd tijd te steken in de moestuin. Maar dat is niet voldoende. Je hebt een groter netwerk nodig wil het werk niet stagneren.

Misschien kun je voor onderwijs-, welzijn- en zorgorganisaties stages of een leer-werkomgeving creëren. Betrek daarnaast de ouders, de buurt en ook de kinderen. Door ze te informeren creëer je een minimale betrokkenheid. Als je ze laat meedenken, maakt dat de kans groter dat ze later mee zorg willen dragen voor hun schoolmoestuin.

Let op! Zorg ervoor dat als je hun hulp vraagt het ook zeker is dat er een moestuin komt. En zeker kinderen willen nog hetzelfde seizoen resultaat zien van hun inspanningen. Kies dus voor gewassen die meteen wat opleveren, dan blijven ze enthousiast. Als je ouders, buurtbewoners, kinderen en anderen inspraak geeft, zorg er dan voor dat de beslissingen niet al zijn genomen (bijvoorbeeld voor soorten gewassen). Doe iets met hun ideeën en koppel terug wat de resultaten zijn van hun inbreng

Wie doet wat

  • Vervolgens zorg je ervoor dat er een duidelijke taakverdeling komt. Wie heeft de regie? Zorg voor een helder moestuinplan met een teeltplan (plattegrond en oogst- en zaaikalender) en een rooster voor alle werkzaamheden in de moestuin.
  • Streef ernaar dat alle medewerkers betrokken zijn bij de moestuin en de kinderen er regelmatig mee naartoe nemen. Dat hoeft niet per se voor verzorging te zijn. Je kunt in de moestuin ook andere leuke en creatieve activiteiten met kinderen doen. Zoals een insectenhotel bouwen, een egelhuisje maken, met natuurlijke kleurstoffen verven of bladeren drogen en prepareren om er later iets moois van te maken.
  • Om (groot)ouders, buurtbewoners en kinderen te betrekken kun je klusdagen organiseren voor onderhoud en beheer zoals snoeien, onkruid wieden en kleine reparaties. Maar ook feesten waarbij soep wordt gegeten die gemaakt is van pompoenen uit de moestuin.
  • Het kost de nodige tijd en moeite, maar je krijgt er veel voor terug. Kinderen die leren waar voedsel vandaan komt, die meer leren over natuur, maar die vooral heel veel plezier hebben in een groene omgeving.

Chantal Overgaauw is pedagogisch medewerker, journalist en geeft een online moestuincursus met weersbestendige activiteitenkaarten voor de kinderen van 4-12 jaar. Ze gaat graag met kinderen naar buiten. Zie voor meer informatie: https://www.oudersvannature.nl/moestuincursus-kinderen/

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.