Blog Carlien Langelaan – Conflict tussen gast- en vraagouder

Brancheorganisatie VGOB beantwoordt prangende vragen van gastouders. Dit keer 'Ik heb een conflict met één van mijn vraagouders: Hoe handel ik dit professioneel af? Wat mag ik van het gastouderbureau verwachten?'

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Blog Carlien Langelaan - Conflict tussen gast- en vraagouder

Een conflict tussen een gastouder en een ouder is uitermate vervelend. De gevolgen voor de gastkinderen kunnen groot zijn, het is dus belangrijk de kinderen niet te betrekken bij het conflict.  Ten eerste moet vastgesteld worden waar het conflict betrekking op heeft; is het een incident of speelt er al langer iets? Houdt de ouder of de gastouder zich niet aan afgesproken regels,  die zijn vastgesteld door het gastouderbureau of worden de regels verschillend geïnterpreteerd? Heeft het met verwachtingen te maken die niet uitkomen of is het gastkind niet op zijn of haar plek?

Belangrijk is om uit te zoeken of het conflict opgelost kan worden door te refereren aan een pedagogisch plan of contract. U kunt als gastouder en als ouder een beroep doen op het gastouderbureau om gemaakte afspraken te verhelderen en om ieder op zijn of haar plicht te wijzen. Zo’n gesprek kan duidelijkheid verschaffen en de angel uit het conflict halen. U moet zich dan beiden afvragen of het nog wenselijk is de opvang voort te zetten. De afweging kan zijn dat als het gastkind het erg naar zijn of haar zin heeft bij de gastouder, u de opvang kunt continueren. Dan adviseer ik na een periode van 2 weken opnieuw te evalueren met alle partijen


‘De persoonlijkheid van de gastouder bepaalt de sfeer en de kleur van de opvang. Wat een vraagouder daarvan vindt, is heel persoonlijk’

Wanneer verwachtingen niet uitkomen, hebt u te maken met een complexer conflict. Bent u minder flexibel dan de ouder had verwacht, past het opvangkind toch niet zo goed bij u of in de groep, heeft u verschillende verwachtingen m.b.t. de dagindeling e.d. Dat zijn kwesties die u bespreekbaar moet maken. Iedere gastouder moet voldoen aan wettelijke eisen, aanvullend daarop is het pedagogisch plan van het gastouderbureau en eventueel aanvullende voorwaarden vanuit het gastouderbureau. Maar de persoonlijkheid van de gastouder bepaalt de sfeer en de kleur van de opvang. Wat een vraagouder daarvan vindt, is heel persoonlijk, een eerste indruk kan heel positief zijn maar na verloop van tijd toch niet de juiste match blijken.

De afweging ook hierbij is; is het gastkind wel op zijn of haar plek? Kunnen er tussen de ouder en de gastouder afspraken worden gemaakt om toekomstige conflicten te voorkomen? De rol van het gastouderbureau kan bemiddelend zijn, het is voor alle partijen van belang (en zeker voor het gastkind) om het conflict op te lossen. Of het resultaat nu is het continueren van de opvang of het zoeken van een alternatieve opvangplek, een conflict moet altijd uitgesproken worden. Succes!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.