BKK stimuleert eigen pedagogische keuzes

Hoe wilt u uw organisatie op pedagogisch vlak profileren? Door Het Nieuwe Toezicht komt er waarschijnlijk meer ruimte voor het maken van eigen pedagogische keuzes. BKK denkt hier graag in mee.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Pedagogische vrije keuzes.jpg
Het is de bedoeling dat BKK in 2016 een menukaart maakt met aanbevolen instrumenten voor de branche. - Foto: Thinkstock

Als het goed is, leidt Het Nieuwe Toezicht tot minder regeldruk en meer ruimte voor maatwerk in de kinderopvang. Managers van kinderopvangorganisaties krijgen meer ruimte om eigen keuzes te maken in pedagogische kwaliteit in plaats van alleen te doen wat de wet voorschrijft. Op deze ontwikkeling speelt Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) dit jaar in. De stichting neemt in 2016 meerdere initiatieven om deze vrije pedagogische keus onder de aandacht te brengen.

Wetenschapscongres

Dit doet BKK onder andere met een studiereis naar Londen (op uitnodiging), door het onderwerp op de agenda te zetten van de wetenschapstafel en het wetenschapscongres, door een kennisdossier te ontwikkelen en een leergang te starten voor ondernemers.

Pedagogische belofte

De kwaliteit waar een kinderopvangorganisatie wettelijk aan moet voldoen, wordt ook wel de ‘pedagogische opdracht’ genoemd. BKK wil hier met de vrije pedagogische keuzes de term ‘pedagogische opgave’ aan toevoegen. Iedere ondernemer/manager bepaalt zelf met welke pedagogiek hij/zij zich wil onderscheiden. Beide pedagogische componenten vormen de ‘pedagogische belofte’: een vakinhoudelijke belofte die aan ouders en hun kinderen wordt gedaan.

Minister Asscher heft concrete voorstellen gedaan voor het herijken van kwaliteitseisen voor de kinderopvang. Het is duidelijk dat hij bso’s, maar ook andere kinderopvangvormen meer ruimte voor maatwerk wil bieden. Lees hier zijn voorstellen

Menukaart instrumenten

Om zelf pedagogische doelstellingen te formuleren heb je instrumenten nodig die daarbij helpen. Dit zijn diverse instrumenten, de één gericht op de proceskwaliteit, de andere op aspecten voor een lerende organisatie enzovoort. BKK deed eerder al een oproep aan het werkveld om dergelijke instrumenten die bij kunnen dragen aan pedagogische kwaliteit aan te melden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat BKK in 2016 een menukaart maakt met aanbevolen instrumenten voor de branche.

Pedagogische instrumenten

Eerst wil BKK met externe deskundigen bespreken welke criteria er moeten zijn voor instrumenten om op deze menukaart te verschijnen. De oproep om dergelijke instrumenten bij BKK aan te melden, blijft gelden.

Lees meer op de website van BKK >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.