BK en BMK: oplossingen voor toekomst kinderopvangtoeslag

De kwaliteit van de kinderopvang in Nederland is goed, maar ouders ervaren het stelsel als complex. Het kinderopvangtoeslagsysteem draagt daaraan bij. De branchepartijen denken na over oplossingen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fotolia

De Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) heeft een ‘panklaar voorstel’ dat op korte termijn een oplossing biedt voor de terugvorderingen en nabetalingen kinderopvangtoeslag voor circa 200.000 gezinnen per jaar. De BK wil onder meer de inkomstentabellen vereenvoudigen.

Versimpeling kinderopvangtoeslagregeling

Ouders, én kinderopvangondernemers, zijn gebaat bij een perspectief op korte termijn en dat kan door de versimpeling van de kinderopvangtoeslagregeling, vindt de BK. Voorzitter Felix Rottenberg: ‘Door complexiteit van de huidige toeslagregeling krijgt jaarlijks 80 procent van alle gezinnen met kinderopvang te maken met verrekeningen van de Belastingdienst.’

Voorstel toeslagtabel

Het uitgewerkte voorstel inclusief aanpassingen in de toeslagtabel, is hier te raadplegen. Daarin staan ook de huidige toeslagtabel én de voorgestelde aanpassing van de toeslagtabel, ter vergelijking.

BMK

‘De versimpeling in het aantal verschillende percentages zal zeker zorgen voor minder verrekeningen en maakt het geheel overzichtelijker’, reageert Sharon Gesthuizen, voorzitter Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK). ‘Deze oplossingsrichting is niet nieuw en is herhaaldelijk bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en bij de Belastingdienst aangegeven. Voor de Belastingdienst leidt dit tot minder werk. Maar het principe van een toeslag uitkeren verandert er niet door en houdt het systeem in stand waarbij we geld rondpompen via een toeslagensysteem met alle bijbehorende risico’s van dien zoals we inmiddels helaas maar al te goed weten sinds de affaire rond de kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst. Ouders waren hier de grootste slachtoffers met soms torenhoge terugvorderingen met enorme consequenties.’

‘Toegankelijkheid kinderopvang in het geding’

‘De toegankelijkheid van kinderopvang komt hiermee in het geding, enerzijds omdat de kinderen van de gedupeerde ouders niet meer naar de kinderopvang gaan en geen gebruik meer kunnen maken van de voorzieningen. Anderzijds omdat ouders de kinderopvang gaan mijden en liever een alternatief bedenken omdat ze bang zijn voor (hoge) terugvorderingen. De BMK vindt dit perspectief belangrijk in een oplossingsrichting. Daarnaast draagt een vereenvoudiging van de inkomenstabellen niet bij aan het besef bij ouders wat de nettokosten van kinderopvang zijn. Een deel van de ouders kiest niet voor kinderopvang omdat zij een onjuist beeld hebben bij de kosten van kinderopvang. Voor de ondernemer blijft het risico dat de ouder ontvangen toeslagen aanwendt voor andere uitgaven dan aan de kinderopvangorganisatie, wat leidt tot oninbare vorderingen. Wanneer de ouder, hetzij aan de overheid, hetzij aan de kinderopvangorganisatie, alleen de netto ouderbijdrage hoeft te betalen wordt het risico op niet-betaling teruggebracht en leidt het tot een beter besef wat kinderopvang daadwerkelijk voor de ouder kost.’

‘Laten we duidelijk zijn: de complexiteit van het systeem zoals die door ouders (en ondernemers) wordt ervaren, blijft bestaan als alleen aanpassingen aan de toeslagtabel worden gedaan. De BMK ziet de voordelen van een dergelijke ingreep, maar hiermee wordt de complexiteit niet opgelost. Het is slechts een versimpeling in uitvoering. Deze ingreep kost in het voorstel van een vereenvoudiging van de inkomenstabellen 65 miljoen euro om niemand te benadelen met de wijziging en iedereen er gelijk of vooruit op te laten gaan in de nieuwe tabel. Bij de Belastingdienst zal het mogelijk tot een besparing in administratie-inzet leiden.’

Korte termijn

Ook de BK geeft aan dat de vereenvoudiging van de toeslagtabel niet de oplossing is, maar wel verbetering biedt op de korte termijn. Heijtel: ‘Dit zijn concrete voorstellen die op korte termijn te realiseren zijn. Zet niet te grote stappen in één keer. De BK wil met open vizier meewerken aan een realistisch toekomstbestendig en stabiel beleid voor de kinderopvang. Als BK zijn we hierover, samen met andere branchepartijen, continu in gesprek met Tweede Kamer-partijen, het ministerie van SZW en staatssecretaris Tamara van Ark (SZW).’ Lees meer

Voorschoolse educatie

‘Daarnaast moeten we niet alleen naar de kinderopvangtoeslagaanvraag kijken,’ stelt Gesthuizen, ‘want er zijn ook ouders die te maken hebben met verschillende vormen van financiering van VE-kinderen die weer niet aansluiten op de kinderopvangtoeslag. Ook dat is een onderdeel van de vele en ingewikkelde regels waar ouders mee te maken hebben.’

De BMK organiseerde in oktober 2018 een themadiscussie over het onderwerp ‘Parttime kwaliteitsverbetering door parttime werken?’ De Relatie tussen deeltijdwerk en kinderopvang in Nederland’ >>

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.