Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

BeweegBasis: meer beweegactiviteiten op de bso

‘Kinderen bewegen minder goed, zitten meer stil, worden dikker en zijn ongezonder’, stelt Joris Hoeboer, die onderzoek doet naar de motorische ontwikkeling van kinderen. Meer beweging op de bso kan hier positief aan bijdragen, maar veel pedagogisch medewerkers zitten met vragen en belemmeringen als het gaat om beweegactiviteiten. BeweegBasis biedt oplossingen!
BeweegBasis: beweegactiviteiten na school

‘We hebben een ruimte in een school of een gymzaal, maar wat kan en mag ik doen?’ ‘Hoe kunnen we op onze locatie midden in de stad beweegactiviteiten doen?’ Deze en andere vragen werden regelmatig gesteld aan Elsien Smit, projectmanager bij Kinderopvang 2Samen in Den Haag. Joris Hoeboer, die verbonden is aan het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving bij de Haagse Hogeschool, heeft het antwoord: BeweegBasis.

BeweegBasis

‘Tot Elsien Smit contact met ons opnam, zetten we BeweegBasis vooral in bij de GGD, gymles, verenigingssport en fysiotherapie. We deden dit nog niet in de kinderopvang. Daarom startten we samen een traject om te bedenken hoe we het model in de buitenschoolse opvang konden plaatsen’, vertelt Hoeboer. ‘We hebben wat hobbels ondervonden, maar inmiddels is de tweede lichting pedagogisch medewerkers bijna helemaal geschoold en gaat de derde groep starten.’

‘We onderzochten waar pedagogisch medewerkers tegenaan lopen en behoefte aan hebben. Hoe kunnen zij het leuker en gemakkelijker vinden om beweegactiviteiten te doen? We merkten bijvoorbeeld dat ze terughoudend waren in beweegactiviteiten en vaak vroegen of iets wel mocht. Daarbij schiet de balans vaak door naar veiligheid in plaats van uitdaging’, legt Elsien Smit uit.

De cursus

‘Achter die onzekerheid schuilde een behoefte om te weten hoe je kinderen op een goede manier in beweging brengt. Daarom hebben we twee cursussen ontwikkeld om pedagogisch medewerkers dit, aan de hand van het BeweegBasis-model, te leren. De eerste is een basiscursus waarin de vijf componenten aan bod komen. We leren deelnemers bijvoorbeeld vanuit het perspectief zelfvertrouwen te kijken naar de spelende kinderen’, legt Hoeboer uit. ‘De tweede is een vervolgcursus waarin het ook gaat over risicovol spelen. Pedagogisch medewerkers leren meer over hoe je risicovolle activiteiten begeleidt en waar de grenzen liggen.’

Overzicht verliezen

‘Pedagogisch medewerkers gaven ook aan dat ze het spannend vinden om een activiteit te doen in een gymzaal, omdat ze bang waren het overzicht te verliezen of dat ze de activiteit niet aan de gang kregen’, vertelt Hoeboer. ‘Daarom zit door de cursus heen ook de basis verweven van het leren lesgeven. We leren ze bijvoorbeeld hoe ze op een goede manier een activiteit opstarten.’
‘Naast deze cursus hebben we een platform ingericht met artikelen en nieuwe activiteiten die medewerkers kunnen downloaden. Als ze de cursus gevolgd hebben, kunnen ze de activiteit en het idee erachter goed lezen’, legt Hoeboer uit. ‘Dat is heel fijn, want op die manier kunnen pedagogisch medewerkers heel gericht zoeken naar activiteiten die bijvoorbeeld gericht zijn op het vergroten van zelfvertrouwen of op samenwerking’, vindt Smit.

Bevoegd

‘Van tevoren werd veelal gedacht dat bso-medewerkers niet veel mogen in een gymzaal omdat ze daar niet bevoegd voor zouden zijn. In de cursus hebben ze geleerd hoe ze met materialen uit een gymzaal een beweegparcours kunnen uitzetten. Daarnaast leren ze dat ze niet altijd sportmaterialen en een gymzaal nodig hebben, maar op verschillende manieren met kinderen kunnen bewegen. Die basale insteek is heel helpend’, ervaart Smit.

‘We merken ook dat juist de mensen die zelf niet veel met bewegen hebben, het meest enthousiast meedoen. Ze ervaarden dat ze er zelf helemaal niet sportief voor hoeven te zijn’, zegt Smit.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.