‘Onze rol is het normale bieden’
De coronacrisis gaat niet ongemerkt aan kinderen voorbij. Ouders hebben misschien angst voor het virus of geldzorgen, de vakantie gaat niet door en je mag opa en oma niet knuffelen. Sommige kinderen verliezen zelfs iemand in hun omgeving. Welke impact heeft de coronastress op kinderen en hoe kan jij er als pedagogisch medewerker goed mee omgaan? Pedagoog Marieke Grijpink van de SWK Groep: ‘Onze rol is het normale bieden.’ Lees meer
Blij je weer te zien!
Een terugblik op de eerste weken na de lock down laat zien hoe een goed pedagogisch klimaat helpt bij het opnieuw opstarten van de groepen. Betrokkenheid is de kern waar alles om draait. Duidelijke regels en goede communicatie bieden ondersteuning en vertrouwen bij kinderen, ouders en pm’ers. Lees meer
Meer rust en écht contact
Babygebaren op het kinderdagverblijf: na een aantal jaren van schroom zetten nu steeds meer kindcentra deze methode in. Wat levert het baby’s en dreumesen op? Wat betekent het voor pm’ers? En: hoe neem je ouders er in mee? Lees meer
Dreumesen zijn leuk!
Dreumesen kennen geen regels. Ze gaan hun eigen gang. Leuk, maar soms ook pittig. Waarom die dreumestijd zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, weet pedagogisch trainer Marjo Severijn. Lees meer
Lekker struinen in de struiken
Het allerbelangrijkste van de buitenruimte is dat kinderen de speelomgeving zelf naar hun hand kunt zetten. Weg met eentonigheid, kies voor spannend met veel verschillende soorten struiken en bosjes. Hoe groter de variatie, hoe beter. Lees meer