Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Aparte jongens- en meisjesklassen hebben geen effect

Marianne Velsink
Marianne Velsink
Als je jongens en meisjes van elkaar scheidt in de klas, leidt dit niet tot betere resultaten. Dit blijkt uit een analyse van 184 bestaande studies naar 1,6 miljoen leerlingen in 21 landen. Er werd onder andere gekeken naar de resultaten van de vakken rekenen en natuur- en scheikunde.
Aparte jongens- en meisjesklassen hebben geen effect
Foto: ANP Photo

Volgens sommige voorstanders van gescheiden klassen zouden meisjes in gemengde klassen onderpresteren bij exacte vakken omdat ze zich al snel de mindere voelen van de jongens. Een ander argument is dat jongens meisjes overvleugelen door hun drukke gedrag en meer aandacht vragen van de leraar.

Verenigde Staten

Vooral in de Verenigde Staten zijn seksespecifieke klassen in opkomst. Die trend startte in 2006 en zet nog steeds door. Het land hoopt met gescheiden klassen de schoolprestaties op te krikken want het land blijft hierin achter. Op prestatielijstjes staat het land veel lager dan het zou willen staan. In Nederland komen gescheiden klassen bijna niet voor, al riep de Besturenraad, een vereniging van christelijke schoolbesturen, in 2011 op tot experimenten in het voortgezet onderwijs. Dat had vooral te maken met de achterblijvende schoolprestaties van jongens.

Van elkaar leren

Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, noemt de studie in de Volkskrant waardevol.  Maar tegelijkertijd nuanceert hij het belang omdat uiteenlopende landen aan het onderzoek hebben meegedaan. Jolles zegt dat het prima is om rekening te houden met verschillen maar dat jongens en meisjes in een gemengde klas juist ook veel van elkaar leren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.