De tijd dringt. Aanvragen kunnen nog tot 16 oktober gedaan worden bij de Belastingdienst. Om fraude te voorkomen, wil de regering dat belastingontvangers hun toeslagen voortaan op één rekeningnummer gestort krijgen. Dat geldt onder andere voor de kinderopvang-, huur- en zorgtoeslag.
Betalingsachterstand
Sommige kinderopvangondernemers kiezen er bewust voor om de kinderopvangtoeslag direct te ontvangen. Zij maken hierover afspraken met ouders. Om te voorkomen dat ouders de toeslag aan andere dingen uitgeven en zo een betalingsachterstand oplopen bij de kinderopvangorganisatie, zijn beide partijen vaak blij met deze oplossing. Ondernemers ontvangen gegarandeerd een deel van de kosten. Voor ouders is de garantie op kinderopvang voor hun kind een stuk groter.
Aansprakelijkheid
Om ook na 1 december in aanmerking te komen voor deze constructie, is het noodzakelijk een overeenkomst te tekenen met de Belastingdienst. Kinderopvangondernemers blijven dan gevrijwaard van hoofdelijke aansprakelijkheid als blijkt dat kinderopvangtoeslag onterecht is uitgekeerd. Bekijk hier welke documenten hiervoor overlegd moeten worden.
Accountant
Naast de overeenkomst met de Belastingdienst, moet een accountant een document afgeven waarin hij onder andere verzekert dat de organisatie een betrouwbare registratie en financiële administratie heeft. Het negatieve advies dat de brancheorganisatie voor accountants (NBA) hiervoor gaf aan haar leden, gooide enige tijd roet in het eten. Accountants weigerden deze overeenkomsten te tekenen. Volgende week gaan de Belastingdienst, de Brancheorganisatie Kinderopvang en NBA om tafel om tot een overeenkomst te komen die de accountants wel kunnen tekenen.
Deadline
De Brancheorganisatie raadt kinderopvangondernemers aan te wachten met een aanvraag bij de accountant totdat het protocol gereed is. Gelukkig heeft het insturen van de overeenkomst met een accountant minder haast. Deze moet niet voor 16 oktober binnen zijn, maar in ieder geval drie maanden na de aanmelding bij de Belastingdienst.
”Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”
Voor wie ??????
O ja en zo’n accountantsverklaring kost ook weer ongeveer 1500 euro per jaar.
Nog meer lasten voor de ondernemer in de KO, die al moeilijke tijden kent. Geen lastenverlichting, maar juist de tegenovergestelde. Wat nu indien de ondernemer geen accountant heeft, maar een administratiekantoor?