Start-up Klus Kids (8+)

Kinderen leren veel van samen een project opzetten. Maak het extra spannend met een ‘start-up’.
Foto: AdobeStock

Voor een goed doel

Elk nieuw bedrijfje heet een start-up. In de bso richten we uiteraard geen echt bedrijf op, maar we maken het wel ‘net echt’. Laat de kinderen beginnen met de uitgangspunten: welke taken kunnen ze doen om met kleine verdiensten een bedrag bij elkaar te brengen én voor welk goed doel doen zij dat? Een nieuw instrument voor de muziekschool, tuinmateriaal voor de bso of lesmateriaal voor een school in een derdewereldland. Leg de lat niet te hoog; een paar honderd euro is al een mooi bedrag om samen te verdienen.

Solliciteren
Welke banen biedt het nieuwe bedrijf? Een directeur die leiding geeft (maar natuurlijk niet de baas mag spelen), een secretaresse die veel regelt en een boekhouder die het geld in de gaten houdt. Verzin met elkaar nieuwe banen: ‘praters’, die goed kunnen praten voor het bedrijf, ‘schrijvers’ die een persberichtje voor de lokale krant of informatiefolder kunnen maken, ‘denkers’ die slimme oplossingen bedenken en ‘doeners’ die hard kunnen werken. De pedagogisch medewerker en twee kinderen zijn de sollicitatiecommissie en interviewen de ‘kandidaten’. De sollicitant vertelt over zichzelf, wat hij leuk vindt om te doen en wat hij goed kan. De rollen wisselen, zodat ook de kinderen in de commissie kunnen solliciteren. Besluit als groep democratisch wie welke baan krijgt.

Brainstormen

Wat gaat het bedrijf doen? Kleine klusjes of de buurt schoonmaken? Laat de kinderen brainstormen en stuur zo min mogelijk. Eventueel kun je inspireren met voorbeelden. Bij klusjes kun je denken aan auto’s schoonmaken of boodschappen doen. Bij een buurtschoonmaak kunnen de taken bestaan uit ramen lappen, stoepen vegen, onkruid wieden, graffiti verwijderen en afval oprapen (met handschoenen en vuilprikkers). Bedenk ook een leuke naam voor de start-up. Buurt Branies, Bso Bikkels,  Schilderswijk Schoon of Klus Kids? Stuur ook hier weer zo min mogelijk. Logica mag best ontbreken.

Aan het werk

Dan gaan de medewerkers van het bedrijfje aan de slag. Denkers en schrijvers gaan om tafel zitten voor een A4 met goede informatie over de diensten, de praters gaan hiermee (begeleid) door de buurt om (schoonmaak)klussen te werven, de doeners gaan aan de slag en de boekhouder houdt de kas bij. De directeur houdt regelmatig een vergadering voor het hele team om te bespreken hoe het gaat.

Social media
Houd de buurt op de hoogte via de website van de bso of maak gratis een leuke pagina aan op social media zoals Facebook of een account op Twitter. Foto’s, tarieven, het aanmelden van klussen – alles kun je hier kwijt. Het gebruik van social media vraagt wel speciale begeleiding. Leer kinderen om geen persoonlijke informatie te gebruiken, screen foto’s en leer hen omgaan met reacties van mensen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.