Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Educatieve apps niet altijd doeltreffend

Er zijn veel educatieve apps op de markt voor kinderen van 2 tot en met 5 jaar. Maar hoe leren ze ermee? Onderzoekers onderzochten in hoeverre peuters en kleuters woordjes leren in een zelfontwikkelde interactieve app.
1peutereducatieveappsANP.jpg
Door hun gebrekkige zelfsturing hebben peuters de neiging om te pas en te onpas met hun vinger op de tablet te drukken. - Foto: ANP Foto

Dat meldt kleutergewijs.com naar aanleiding van Amerikaans onderzoek. Peuters zouden weinig leren van de app. Door hun gebrekkige zelfsturing hebben peuters de neiging om te pas en te onpas met hun vinger op de tablet te drukken, ook tijdens een speluitleg wanneer het niet gevraagd wordt. Hierdoor letten ze niet meer op de taal bij het spel.

4- en 5-jarigen

Vier- en vijfjarigen leren daarentegen veel beter woordjes met de app. Er is wel een verschil tussen jongens en meisjes: meisjes leren over het algemeen meer wanneer ze voorwerpen mogen verspelen dan wanneer ze erop moeten drukken of er gewoon naar kijken. Jongens leren meer wanneer ze enkel kunnen kijken en niet hoeven te drukken (tappen) of verslepen (draggen). Mogelijk heeft dit te maken met het verschil tussen jongens en meisjes in de ontwikkeling van hun fijne motoriek en zelfsturing.

Op maat

De onderzoekers raden aan dat ontwikkelaars van educatieve apps de apps zo moeten ontwikkelen dat ze via instellingen op maat gemaakt kunnen worden voor de gebruiker. Ook zouden de spelontwikkelaars interactieve elementen moeten inzetten die tot het doel van de app leiden en niet teveel afleiden.

Lees hier de uitgebreide beschrijving van het onderzoek in het Engels.

Vier op de tien ouders zeggen hulp te kunnen gebruiken bij de mediaopvoeding van hun kinderen. Want naast gezonde voeding en voldoende beweging, hoort verstandig omgaan met media standaard bij de opvoeding, vindt 92%. Lees meer

Frida Noordzij/Kleutergewijs.com

Of registreer je om te kunnen reageren.