Zonder goede basis heeft een goede personeelswerving weinig zin’

In de strijd om de beste pedagogisch medewerkers wringen kinderopvangorganisaties zich in allerlei bochten om op te vallen. Speeddates, solliciteren via social media of Whatsapp; niks lijkt te gek. Marieke Effting van adviesbureau KEKZ vraagt zich wel eens af of organisaties nadenken over de langere termijn. ‘Het lijkt slim om de vijver waar je uit gaat vissen zo groot mogelijk te maken, maar het tegenovergestelde is waar.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Er zijn nu ongeveer 2500 vacatures in de kinderopvang. Dat betekent dat werkzoekenden iets te kiezen hebben. Met teksten als ‘ons salaris is conform cao’ red je het in deze tijd dus niet, zegt Effting. Toch ziet ze dergelijke wervingsteksten vaak voorbijkomen. En organisaties hebben volgens haar de neiging om vooral te laten zien hoe leuk zij als organisatie zijn in plaats van wat ze een werkzoekende concreet te bieden hebben.

Vragen

Er zijn twee belangrijke vragen die aan de basis moeten liggen bij organisaties die nieuw personeel willen gaan werven: 1. Hoe vind ik goede pedagogisch medewerkers. En 2.

0
855

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.