Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 2221 resultaten )
Verfijn zoekresultatenBegrijpen met je handen in de praktijk
Femke Stalpers werkt als atelierpedagoog op kinderdagverblijf Parvaneh, bij IKC de Boomgaard in Amsterdam. In dit interview vertelt ze over de werkwijze Begrijpen met je handen. Hoe ze daar inspiratie uit haalt, over het werken met thema's en over het samenwerken met de pm'ers. Door voorbeelden te geven uit de praktijk beantwoordt ze vragen bij het 'vrij werken' van jonge kinderen.
Hoe hou je de bso boeiend?
Oudere kinderen haken vaak af op de bso. Hoe zorg je ervoor dat het aanbod ook voor deze kinderen aantrekkelijk blijft? Bij kinderopvang Sterrenrijk bedachten ze de Tienerclub.
Column – Een passie
Al meteen toen hij in m'n groep kwam was het duidelijk; deze zevenjarige wilde de hele middag maar een ding: voetballen. Alles wat met voetbal te maken had was heilig voor hem. Dus kon hij genieten van de acties van grootwinkelbedrijven met het nieuwste voetbalboek van dat jaar. Als betrokken pm'er verruilde ik tijdelijk m'n favoriete super voor de plaatjes. Ik moest ze bovendien dan nog beschermen tegen alle andere spaarders die me enthousiast en met smekende puppy-ogen opwachtten bij de uitgang: 'Mevrouw heeft u ….'. Maar eigenlijk ging het Jens vooral om het zélf voetballen, met anderen of desnoods alleen. Zelfs een leek als ik kon zien dat hij voor z'n leeftijd erg behendig was met de bal en ook goed kon samenwerken in het spel. En hij werd alleen maar beter. Waar anderen afhaakten vanwege andere interesses of een druppel regen, bleef hij alleen over op het plein, terwijl hij nog de bal hoog probeerde te houden of op andere tricks oefende.
In dialoog met de pedagoog
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: te veel Nederlands.
‘Nee, jij moet je bek houden!’
Verschil van mening hoort erbij. Maar wat als een meningsverschil uitmondt in een conflict of zelfs in agressie of geweld? Zorg- en onderwijsprofessionals hebben van alle beroepsgroepen in Nederland het meest te maken met agressie en geweld door derden, zoals ouders en patiënten. Daar heerst een taboe op, vindt agressietrainer Caroline Koetsenruijter. Tijd dus om het onderwerp bespreekbaar te maken en weerbaarder te worden, óók in de kinderopvang.
Hoe breng ik weer harmonie op de peutergroep?
Pedagogisch medewerker Tessa werkt op een peutergroep. Van meerdere ouders hoort ze dat hun kind de laatste tijd minder graag naar de opvang komt. Het is onrustig op de groep vanwege wisseling in de bezetting, en de kinderen voelen dit. Een heel actueel onderwerp, vindt gezinspedagoog Joyce Blauwhoff. Ze geeft sinds kort de training Harmonie in de groep en gaat in op de vraag van Tessa.
Column -Polarisatie
Van de week kwam onze nieuwe burgemeester op werkbezoek bij de SKW en ze heeft, vast zonder bedoelingen, mij aan het denken gezet. Zelfs laten piekeren. Polarisatie! Een mooi woord, maar eigenlijk met een negatieve klank.
Het onderzoek
Op verschillende plekken in ons land zien we nieuwe vormen van samenwerking ontstaan: samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs, maar ook samenwerking met welzijn en jeugdhulp. Een brede inventarisatie van onderzoeksbureau Oberon in 2019 liet zien dat een kwart van de kinderopvang- en basisschoollocaties deze samenwerking vormgeeft in een integraal kindcentrum. 'Dat is meer dan alleen een bordje ophangen', zo viel te lezen in de factsheet bij het rapport. Bij de Onderwijs Research Dagen van juli 2021 was er aandacht voor deze interprofessionele samenwerking 'rondom het jonge kind': wat is er nog meer nodig dan het ophangen van een bordje?
Recht doen aan verscheidenheid
In het toezicht op de kinderopvang is het voeren van gesprekken over kwaliteit tussen toezichthouder en houder steeds belangrijker geworden. In deze bijdrage van GGD GHOR Nederland worden een toezichthouder, een teamleider en een beleidsadviseur van twee GGD-regio's aan het woord gelaten over gespreksvoering. Hun advies aan houders: 'Kom met een goed verhaal en vraag ons om verduidelijking, als je iets niet begrijpt.'
Profileren als maatschappelijke organisatie
Stichting Rijswijkse Kinderopvang kreeg een nieuwe naam. Bestuurder Tineke Onink legt uit waarom. 'Wij denken dat er veel meer ruimte moet komen voor spelenderwijs leren en een brede talentontwikkeling.'