Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 2161 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Kijk je rijk

Wanneer je het hebt over de omgang met kinderen in de kinderopvang, komen al snel de zes interactievaardigheden ter sprake. Deze vaardigheden vormen de kern van pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Hoewel bijna iedereen ze kent, kan het soms een uitdaging zijn om ze op een effectieve manier binnen je kinderopvangorganisatie te verbeteren.

Goed Werkgeverschap – Functiedifferentiatie: verlaging werkdruk en verhoging werkgeluk

Monique Dongelmans, directeur/bestuurder van Kinderopvang Mundo in Rotterdam, vroeg zich een paar jaar geleden af of de eisen die we stellen aan pedagogisch medewerkers wel realistisch zijn. Deze retorische vraag leidde tot een nieuwe strategie in het werkgeverschap van Mundo; er kwamen nieuwe functies zoals netwerkspecialisten, gastheren/vrouwen en een andere invulling van het management. Het ministerie van SZW is enthousiast over de aanpak van Mundo.

Uit de ivoren toren: De pedagogisch coach

Ineens was-ie er: de pedagogisch coach. Wetenschappelijk onderzoek liet positieve effecten zien van gerichte nascholing op de competenties van de staf èn de ontwikkeling van kinderen.

Column: De plek van ‘the village’

Raster werkt aan kinderopvanglocaties die meer zijn dan ‘dienstverleningsplekken'. Onze locaties groeien naar plaatsen waar gemeenschappen zich kunnen vormen. Zo willen we bijdragen aan gemeenschapskracht en al het onbenutte goud dat onze samenleving te bieden heeft, delven. Dan krijgt ‘the village' echt een plek in ‘it takes a village to raise a child'.

Vijf vrije vragen aan: Fatma Simsek

Fatma Simsek is locatiemanager bij Wasko, dat ongeveer 55 locaties in de Alblasserwaard heeft. ‘In de vier jaar dat ik hier werk, heb ik een enorm netwerk opgebouwd met gemeente, jeugdhulp, consultatiebureau, bibliotheek, sportverenigingen, bibliotheek en leveranciers.'

Editorial: VE, weg ermee?

‘Voorschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Doel is om peuters met een mogelijk (taal)achterstand, ook wel “doelgroepkinderen” genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool.' Aldus de Inspectie van het Onderwijs. Mooi streven waar niemand op tegen zal zijn. Maar dat is op papier. De uitvoering is ingewikkeld.
Portret Astrid van de Weijenberg

Column Uit de media: Stapsgewijs?

‘Het kabinet is gevallen, leve de gratis kinderopvang' is de kop van een artikel van Lynn Berger in de Correspondent (11 juli). Econoom Thomas van Huizen zegt erin dat uitstel niet zo'n slechte zaak is.

Column: Jouw plek

In de wintermaanden, aan het einde van het jaar, maken we vaak net iets meer werk van het typisch Nederlandse begrip ‘gezelligheid'.

Zedenrechercheurs vertellen over niet-leuke geheimen

Er zijn leuke geheimen en er zijn geheimen waar je buikpijn van krijgt. In het kinderboek Sam en het niet-leuke geheim gaat het over die laatste categorie. Het boek, geschreven door twee zedenrechercheurs, is een groot succes. Niet zo gek, want iedere professional, en ouder, wil natuurlijk dat een kind met een niet-leuk geheim gaat praten. 'Je reactie is allesbepalend.'

Wij Samen: Met de opa’s en oma’s

In de serie Wij Samen brengen we originele, inspirerende en leerzame samenwerkingen in de kinderopvang in beeld. In deel 5: de samenwerking tussen gastouderopvang Bionda's Hummelhonk en verzorgingshuis Het Hovenhuis. 'Iets doen voor een ander is tegenwoordig niet altijd vanzelfsprekend. Maar het is zo leuk om dingen samen te doen, om deze groepen bij elkaar te brengen en sociaal te zijn.'

Verfijn de zoekresultaten

Nieuwsbrief Abonneren