Taalvaardig kind ligt beter in de groep

Kleuters die goed kunnen praten, worden minder snel afgewezen in een groep. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Femke van der Wilt aan de Vrije Universiteit. Haar advies: besteed in de kleuterklas meer aandacht aan mondelinge taalvaardigheid en doe dat vooral met groepsactiviteiten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Betekenisvolle interacties met klasgenoten zijn belangrijk voor de sociaal-cognitieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen die worden afgewezen, worden echter meestal uitgesloten van dit soort interacties. De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Het onderzoek van Van der Wilt laat zien dat mondelinge taalvaardigheid een belangrijke rol kan spelen in de mate waarin kleuters worden afgewezen door hun klasgenoten.

Groepsactiviteit

Van der Wilt adviseert leerkrachten daarom om aandacht te besteden aan de verbetering van de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen, om sociale afwijzing te voorkomen of verminderen. Interventies die alleen gericht zijn op de afgewezen kinderen, blijken minder goed te werken. Juist de hele groep moet bij de taalactiviteiten worden betrokken.

Bron: Vu

Om taalachterstand tegen te gaan, kunnen onder meer voorschoolse voorzieningen tussen 1 augustus en 15 oktober 2018 subsidie aanvragen voor taalactiviteiten via de regeling Tel mee met Taal. In totaal trekt het kabinet € 5 miljoen extra uit voor de aanpak van laaggeletterdheid. Lees meer

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.