Stint mag de weg nog niet op; onbegrip neemt toe

Opnieuw laat de toelating van de stint op zich wachten. Waar begin juli alle rapporten positief leken, moet de elektrische bolderkar nu beoordeeld worden aan de hand van een methode die nog in ontwikkeling is door de SWOV. BK-directeur Emmeline Bijlsma: ‘In de laatste seconde van de wedstrijd worden de regels veranderd.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Minister Cora van Nieuwenhuizen. Foto: ANP

Terwijl de kinderopvangsector nog altijd hunkerend uitkijkt naar het eindelijk weer in gebruik mogen nemen van de elektrische bolderkar, blijkt de toelating een alsmaar dikker wordend dossier. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat een ‘een eventueel besluit tot aanwijzing van de Stint Bus als bijzondere bromfiets nog niet kan worden genomen’.

‘Verrast door deze stap’

De rapporten zagen er eerder deze maand ‘positief’ uit. Fabrikant Edwin Renzen en BK-directeur Emmeline Bijlsma waren optimistisch. Bijlsma: ‘Ik was heel positief gestemd. De informatie die wij hadden leek niet anders dan te kunnen leiden tot een positief besluit. Ik ben dan ook hoogst verrast door deze opmerkelijke stap in het proces.’

SWOV

Als reden van haar besluit noemt Van Nieuwenhuizen dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op haar verzoekt werkt aan ‘een methodiek voor een beoordeling om de risico’s bij het gebruik van een voertuig in het verkeer goed in kaart te kunnen brengen. Deze methodiek is naar verwachting eind augustus 2020 in concept klaar om daarna te kunnen worden toegepast’.

Teleurgesteld

Bijlsma geeft aan zeer teleurgesteld en ontstemd te zijn over het besluit van de minister om de besluitvorming over de toelating van de stint opnieuw uit te stellen. ‘In de laatste seconde van de wedstrijd worden de regels veranderd. Je kunt je afvragen of hier nog sprake is van behoorlijk bestuur.’

Wat is er aan de hand?

De Brancheorganisatie Kinderopvang vat het zo samen:

De Beleidsregel Bijzondere Bromfiets is op 2 mei 2019 in werking getreden. In de beleidsregel staat dat een onafhankelijke instantie (in dit geval dus de SWOV) kan worden gevraagd om een oordeel te geven over de risicobeoordeling die is opgesteld door een onafhankelijke en deskundige instantie (in dit geval TNO). We zouden ervan uit mogen gaan dat er dan ook een methodiek is om zo’n oordeel te vellen. Anders is de Beleidsregel immers een wassen neus.

In november 2019 heeft de SWOV voor het eerst een dergelijk oordeel gegeven. Toen heeft de SWOV al aangegeven dat zij van mening is dat er eerst een methodiek moet worden ontwikkeld. De minister heeft daar geen consequenties aan verbonden maar het oordeel van de SWOV overgenomen. Ook in april 2020 heeft de SWOV in een advies over de Stint laten weten dat er eigenlijk eerst een methodiek moet worden ontwikkeld. Ook hier heeft de minister geen consequenties aan verbonden, en zij heeft het oordeel overgenomen. Nu heeft de SWOV een derde advies uitgebracht waarin geen andere conclusie kan staan dan dat TNO een deugdelijk rapport heeft opgeleverd en dat daarmee wordt voldaan aan de vereisten uit de beleidsregel. En nu is het ontbreken van de methodiek wél een issue waaraan de minister consequenties verbindt.

Edwin Renzen

Ook fabrikant Edwin Renzen krijgt het gevoel dat de spelregels opnieuw worden veranderd. Hij heeft de afgelopen jaren alles in het werk gesteld om een vernieuwde stint te ontwerpen die voldoet aan de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen. Renzen: ‘We waren steeds bereid om ons ontwerp aan te passen aan nieuwe geldende regels, en nu weten we niet waar we aan moeten voldoen om aan de Beleidsregel te voldoen.’

Bijlsma zegt bewondering te hebben voor de inzet van Renzen en spreekt van een ‘coöperatieve ondernemer’, niet alleen naar het ministerie toe maar ook naar de kinderopvangsector.

Vertrouwen

‘Alle betrokken partijen hebben investeringen gedaan op basis van de beleidsregel en het vertrouwen dat de overheid in dat kader fatsoenlijk en transparant handelt. We willen graag veilig vervoer en een faire handelswijze van de overheid. Daar zullen we ons sterk voor maken’, belooft Bijlsma.

Renzen informeert zijn klanten binnenkort over de laatste ontwikkelingen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.