Kinderen hebben goede wettelijke bescherming nodig, maar we zijn nu te ver doorgeschoten in onze regelzucht, meent het adviesorgaan. Actal adviseert de regering en de Staten-Generaal om de regeldruk zo laag mogelijk te maken voor bedrijven, burgers, en professionals in de zorg, onderwijs, veiligheid en sociale zekerheid.
Landelijk Register Kinderopvang
Bij het starten van een kindercentrum stuiten ondernemers al op de eerste moeilijkheden. Het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) sluit niet goed aan op de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ondernemers worden daarbij geconfronteerd met een onnodige, dubbele uitvraag van gegevens. Daarbij zijn de termijnen voor het starten van een kinderopvangcentrum erg lang, aldus het adviescollege.
Beroepskracht-kindratio
Bij de wettelijke eisen voor het exploiteren van kindercentra vindt het adviesorgaan vooral het bepalen van de beroepskracht-kindratio te ingewikkeld. De regels zijn zo gedetailleerd dat er een digitaal rekenmodel moest komen. ‘Als ondernemers regelgeving alleen correct kunnen toepassen met een ICT-tool, dan zijn we te ver doorgeschoten in onze regelzucht. Dat moet simpeler kunnen’, aldus voorzitter Jan ten Hoopen
Inspectie
Actal adviseert om de wettelijke eisen rond de beroepskracht-kindratio drastisch te vereenvoudigen en ook de registratieverplichtingen te versimpelen. Het toezicht kan volgens het adviescollege efficiënter door de inspecteur vooral kindercentra te laten bezoeken die geen goed trackrecord hebben. Nu is het zo dat ook kindercentra met een goed trackrecord verplicht jaarlijks worden geïnspecteerd. Ook moet het mogelijk zijn om documenten op afstand te inspecteren, meent Actal. Dat bespaart de inspecteurs én de ondernemers veel tijd.