Muziekeducatie maakt kinderen slimmer

Muziekeducatie maakt kinderen slimmer

Muziekeducatie maakt kinderen slimmer. Het IQ van een kind met muziekles ging in een onderzoek onder 144 kinderen in Canada omhoog. Onderzoeker Henkjan Honing sprak woensdag over de resultaten op de conferentie Muziek en het brein in Amsterdam.

Vier subgroepen
Een groep kinderen van zes jaar werden willekeurig in vier subgroepen verdeeld. De subgroepen kregen respectievelijk een jaar lang zang-, piano-, toneelles of helemaal geen les. Aan het begin van het jaar werd het IQ gemeten. Nadat de lessen een jaar lang waren gegeven, bleek dat de kinderen die muziekles hadden genoten, een hoger IQ hadden dan de kinderen die toneellessen hadden gevolgd en die geen les hadden gevolgd.

Sterkere verbindingen
Honing denkt dat het komt doordat kinderen bij muziekeducatie op verschillende vlakken worden geprikkeld: ze leren noten lezen, ze luisteren naar collega-musici en ze krijgen een betere fijne motoriek doordat ze leren een instrument te bespelen. De invloed van muziekonderwijs op de hersenen is duidelijk te zien op scans. ‘Mijn collega’s hebben aangetoond dat bij musici bepaalde hersendelen groter zijn en sterkere verbindingen hebben dan bij andere mensen’, aldus Honing.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.