Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Marjet Winsemius: ‘Scholen, hou op met halve dagen!’

Bert Bukman
Bert Bukman
Op 11 mei gaan de kinderopvang, de bso en de basisscholen weer open, maar soms laat de onderlinge afstemming te wensen over, bleek onlangs uit een enquête van BMK en BK. Marjet Winsemius van Voor Werkende Ouders waarschuwt voor problemen.  
Marjet Winsemius

Het was zomaar een bericht in een lokale krant, maar volgens Marjet Winsemius staat het niet op zichzelf. Stichting Varietas, een organisatie met 30 basisscholen in Overijssel, kiest tot in elk geval 1 juni voor halve lesdagen. ‘Wij denken aan de kwaliteit van het onderwijs. Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvang van hun kind,’ aldus bestuurder Louis Stiphout van de stichting.

Dit betekent uiteraard problemen voor de ouders en de bso, maar daar heeft Louis Stiphout weinig begrip voor. ‘Ik snap dat ouders weer aan de slag willen, maar wij richten ons op het onderwijs. De opvang is er voor de opvang. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk bij de ouders.’

Eigen gang

‘Wij horen dit soort berichten vaker,’ aldus Marjet Winsemius van belangenvereniging Voor Werkende Ouders. ‘Natuurlijk zijn er veel scholen die het wel goed doen, dat wil ik graag benadrukken, maar we zien toch ook vaak dat scholen hun eigen gang gaan. ‘Wij stellen het onderwijs op de eerste plaats,’ zeggen ze dan, en daar valt op zich geen speld tussen te krijgen. Maar je verantwoordelijkheid is wel breder dan dat. En daarom is halve dagen onderwijs een slecht idee.’

Drie kinderen

Winsemius noemt als voorbeeld een gezin met drie kinderen, waarvan er een op het kinderdagverblijf zit, eentje in groep 2 die ’s ochtends onderwijs krijgt en een in groep 5 die ’s middags naar school gaat.

‘Eerst breng je je jongste kind naar de opvang. Daarna breng je de tweede naar school. Die haal je om 11 uur weer op, als de bso nog niet open is. Een uur later breng je de oudste naar school, en weer later de tweede naar de bso, als dat tenminste mag. Aan het einde van de dag moet je ze allemaal weer ophalen. Dan ben je alleen maar aan het halen en brengen, en bovendien zit je nooit zonder kinderen thuis. De doelstelling van het kabinet om ouders weer te kunnen laten werken, wordt zo op geen enkele manier gehaald.’

Minister Slob

Het probleem zit ‘m volgens Marjet Winsemius in het feit dat minister Slob van OCW de scholen de keuze heeft gelaten om halve dagen of hele dagen onderwijs aan te bieden. ‘Dat is echt een vergissing geweest. Natuurlijk moet je als school een pedagogische afweging maken, al is het maar de vraag of halve dagen onderwijs dan wel een goed idee is. Maar daarnaast heb je ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de samenleving weer te laten functioneren. Het geeft in een crisissituatie als deze geen pas om daar volledig aan voorbij te gaan.’

Overigens zijn ook veel leerkrachten geen voorstander van halve dagen, aldus Winsemius. ‘Hun dag wordt gebroken, ze kunnen minder diep gaan in het onderwijs en ze moeten het klaslokaal halverwege de dag grondig schoonmaken. En last but not least zijn er veel meer contactmomenten, zowel met ouders als met leerlingen, en daarmee extra gezondheidsrisico’s.’

Aangepaste regel

Hou dus op met de halve dagen, vindt Marjet Winsemius. ‘Inmiddels zijn er enkele gemeenten die een stokje voor de halve dagen hebben gestoken, heb ik begrepen. Ik hoop dat meer gemeenten hun voorbeeld volgen. En anders zou ik minister Slob om een aangepaste landelijke regel willen vragen. Want bij deze oplossing is echt niemand gebaat.’

Wil je meer lezen? 

Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief en ontvang twee keer per week de beste artikelen en het laatste nieuws in je mailbox. Zo mis je niets meer!

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.