De coronacrisis gaat niet ongemerkt aan kinderen voorbij. Welke impact heeft de coronastress op kinderen en hoe kan jij er als pedagogisch medewerker goed mee omgaan. In dit juli/augustusnummer geeft pedagoog Marieke Grijpink van de SKW Groep je tips.
Verder een terugblik op de eerste weken na de lockdown waarbij Inge van Rijn je laat lezen hoe een goed pedagogisch klimaat je helpt bij het opnieuw opstarten van de groepen. Betrokkenheid is de kern waar alles om draait.
En tot slot een leuk artikel van Brenda Kluijver over Babygebaren op de groep. Wat levert het baby’s en dreumesen op? Wat betekent het voor pm’ers en hoe neem je ouders er in mee?
De coronacrisis gaat niet ongemerkt aan kinderen voorbij. Ouders hebben misschien angst voor het virus of geldzorgen, de vakantie gaat niet door en je mag opa en oma niet knuffelen. Sommige kinderen verliezen zelfs iemand in hun omgeving. Welke impact heeft de coronastress op kinderen en hoe kan jij er als pedagogisch medewerker goed mee omgaan? Pedagoog Marieke Grijpink van de SWK Groep: ‘Onze rol is het normale bieden.’
Ze kijkt verleidelijk in de lens van haar telefoon en laat de wereld zien wat voor oefeningen ze doet om in good shape te blijven. In haar tweede huid, haar trainingsoutfit, blijkt ze vooral trots op haar extreem gespierde achterste. De verhoudingen ten opzichte van de rest van haar lichaam zijn volkomen verstoord. Ze geeft aan dat ze haar billen niet heeft laten inspuiten met fillers maar dat dit op eigen kracht is gelukt! Right. Haar trots roept een diepe zucht bij me op. Ik schat haar een jaar of zestien…
Het allerbelangrijkste van de buitenruimte is dat kinderen de speelomgeving zelf naar hun hand kunt zetten. Weg met eentonigheid, kies voor spannend met veel verschillende soorten struiken en bosjes. Hoe groter de variatie, hoe beter. Kinderen willen rollen op het gras, verstoppen in bosjes, door struiktunnels kruipen en in bomen klimmen. Sigrun Lobst (50) ontwerpt al twintig jaar speelnatuur en geeft handige tips. Het struikgewas als natuurlijke leeromgeving voor peuters en kleuters.
Nynke Hoekstra (33) heeft haar functie als docent bedrijfseconomie op het hbo verruild voor een baan als consultant op het gebied van leren en ontwikkelen. Haar partner is fulltime global accountmanager. Ze hebben drie dagen per week kinderopvang op locatie Rutherford van Op Stoom in Haarlem voor hun dochters Vera (10 maanden) en Josien (2,5). Nynke zit nu een jaar in de oudercommissie.
Elkaar kritische vragen stellen, samen brainstormen over moeilijke thema’s of zelfs een kijkje nemen op een andere locatie. Intervisie kent vele mogelijkheden. Centraal staat: leren van elkaar.
In Mijn Locatie praten managers over hun organisatie en teams. Lenoor Soesbergen-van Gendt (36) stuurt als manager Innovatie en Kwaliteit bij Junis Kinderopvang alle beleidsmedewerkers en pedagogen aan. Junis is geen kleintje in kinderopvangland. De organisatie bestaat 40 jaar, telt bijna 1000 medewerkers, 7000 kinderen en 90 locaties in Alphen aan den Rijn en omgeving.
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen’ gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? Vragen waar je meestal geen antwoord op krijgt. Bij het lezen van deze verhalen herken je misschien iets van je eigen ervaringen. In dit nummer: het verhaal van Marcello (niet zijn echte naam).
Als de kinderen en jij deze zomer niet op reis kunnen, laat je dan mee op reis nemen door een boek. Een boek opent nieuwe werelden voor jou en de kinderen. Het prikkelt je fantasie en stimuleert je taalgevoel. Verhalen brengen nieuwe avonturen teweeg op de groep of in de tuin. Zo kom je nog eens ergens!
Een terugblik op de eerste weken na de lock down laat zien hoe een goed pedagogisch klimaat helpt bij het opnieuw opstarten van de groepen. Betrokkenheid is de kern waar alles om draait. Duidelijke regels en goede communicatie bieden ondersteuning en vertrouwen bij kinderen, ouders en pm’ers.
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: achter geraakt.
Babygebaren op het kinderdagverblijf: na een aantal jaren van schroom zetten nu steeds meer kindcentra deze methode in. Wat levert het baby’s en dreumesen op? Wat betekent het voor pm’ers? En: hoe neem je ouders er in mee?
Vaak is een boek over het werken vanuit een pedagogische visie vooral een theorieboek. In dit boek wordt het werken volgens Emmi Pikler toegelicht vanuit de theorie én vanuit de praktijk. En daarmee krijg je met het boek Een dag in de babygroep eigenlijk twee boeken in één.
Dreumesen kennen geen regels. Ze gaan hun eigen gang. Leuk, maar soms ook pittig. Waarom die dreumestijd zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, weet pedagogisch trainer Marjo Severijn.