Kinderopvang magazine nr. 6, 2019

    In het juninummer van Kinderopvang aandacht voor zindelijkheid. Hoe draag je daar als pm’er aan bij, nu Nederlandse kinderen steeds later zindelijk worden? Ook vind je in het nummer een artikel over een pilot waarin gastouders worden bijgeschoold in VVE. Want in sommige steden blijkt een deel van de doelgroeppeuters daar naartoe te gaan. Verder een uitgebreid dossier over taal. Veel mensen denken dat kinderen als vanzelf leren praten. Maar een goed taalaanbod is cruciaal. Hoogleraar Elma Blom legt uit hoe je kinderen een taal goed kunt aanleren.

    Beestenboel!

    Goudvissen en konijnen kenden we al. Maar ook de shetlandpony’s, geiten en honden komen eraan in de kinderopvang. Steeds vaker schaffen kinderopvangorganisaties bijzondere dieren aan. We vroegen twee eigenaren van kinderopvangorganisaties waarom zij dieren houden en hoe ze dat organiseren. ‘Kinderen gaan niet naar de opvang, ze gaan naar hondje Suus.’

    Column – Drama

    Nadia was acht jaar en het zonnetje in huis. Je hoorde haar spontane lach vaak boven de decibellen van de groep uit. Ze verveelde zich nooit en was bijna altijd in gezelschap van haar twee beste vriendjes. Ze werd opgehaald aan het eind van de middag door haar oudste − 20-jarige − broer die ooit zelf als baby gestart was bij onze dagopvang en alle groepen had doorlopen, net zoals haar andere twee broers. Inmiddels had deze ‘senior’ zich getransformeerd van ondeugend boefje tot verantwoordelijke broer die met vriendelijk ongeduld in de gang stond te wachten tot z’n zusje klaar was met minstens drie dingen die dan altijd nog moesten gebeuren - volgens haar dan. Springend en huppelend voor haar broer uit hoorde ik Nadia’s lach tot de buitendeur zich achter hen sloot.

    Dit willen wij

    Wie: Wendy Doomen (41) met Alex (3) Waar: Kindercampus Oculus (onderdeel Sterre Kinderopvang), Tilburg Wat: 2 dagen kinderopvang, kosten € 765, toeslag € 665.

    Dossier: Taal

    Het belang van taalbeheersing hoeven we niet uit te leggen. Taal is overal en bovendien de gemakkelijkste manier om interactie te hebben, zelfs met baby’s. Het grote voordeel van de kinderopvang is dat we kinderen al heel vroeg in huis hebben. Eventuele taalproblemen bij kinderen kunnen we niet alleen snel signaleren, maar ook behandelen. Verder is preventie natuurlijk belangrijk. Dit dossier over de taalontwikkeling van kinderen van 0-12 jaar biedt je de laatste inzichten op dit gebied.

    Ik wil de spontaniteit terug in ons vak’

    Carola Winter (48) is een echte ambassadeur voor groene kinderopvang. De groenspecialist van Wiedewei (onderdeel van Kibeo) werd Pedagogisch Professional van het Jaar 2019. Ze is terecht trots op deze onderscheiding: ‘Een mooi compliment voor mijn werk.’

    In Dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: respect voor een paar blokjes.

    Kinderyoga

    Marjolein Smit is auteur van het boek Yoga voor peuters en kleuters. In deze rubriek deelt ze een aantal leuke oefeningen en spelletjes die je zelf met de kinderen kunt doen.

    Maak het leuk op de pot’

    Tachtig procent van de wereldbevolking heeft zijn kinderen met één jaar zindelijk. In Nederland is het echter heel normaal dat peuters jaren langer in de luiers lopen. Het moment van zindelijkheid wordt ook steeds later. Psycholoog Debby Mendelsohn ziet een belangrijke rol voor de pedagogisch professional. ‘Maak het oefenen leuk, dan lukt het eigenlijk altijd.’

    VVE-methode cadeau

    Gemeenten hebben speciale VVE-potjes om taalachterstanden bij jonge kinderen aan te pakken. Maar het bereik is geen 100 procent. In Den Haag ontdekten ze dat een deel van de ruim 1100 doelgroepkinderen niet naar de gesubsidieerde voorschool gaat, maar naar de gastouderopvang. Reden voor de gemeente om een pilot te starten waarin gastouders werden bijgeschoold in VVE.

    Zelf doen!

    Als pedagogisch medewerker dóe je niet alleen veel, maar je denkt ook steeds na over de pedagogiek achter wat je doet: hoe is het voor de kinderen? Eén van de dingen die je steeds in je achterhoofd moet houden is de autonomie van kinderen. Hoe werk je met respect voor de autonomie van elk kind in de groep? Pedagoog Inge van Rijn reageert op fragmenten uit de blogs van sociaal pedagogisch medewerker Romy de Moor van kinderdagverblijf de Kameleon (Kinderopvang Haarlem).