Home 2022

Laatste artikelen

Natuur als thema voor een doorgaande lijn

Onder en na schooltijd vuurtje stoken en water zuiveren, maar ook natuurlessen volgen: bij de Brederoschool in Groningen creëren ze met het project Buitenlokaal een doorgaande lijn van school naar bso. En de Sterrenschool De Ruimte in Almere heeft een heus bos gekocht en gebruikt die samen met de bso van Partou. Twee inspirerende voorbeelden van de rol van natuur in de rijke schooldag. De tweede aflevering in de serie van PACT voor Kindcentra.

‘Opvoeden tot technologisch burgerschap in de 21ste eeuw’

De intrede van digitale technologie vraagt van (professionele) opvoeders een antwoord op de vraag hoe we ons verhouden tot deze ontwikkeling én welke nieuwe kansen en verantwoordelijkheden dit met zich meebrengt. Centraal hierbij staat de vraag: waartoe voeden we op? In dit artikel licht het Pedagogen Platform van de BMK toe hoe maatschappelijke kinderopvang de rol en invloed van de digitale technologie op de opvoeding ziet.

Column – Terug naar het tuintje

De wereld verbeteren? Wat kan ik betekenen in de grote vraagstukken rondom het klimaat? We hebben genoeg te doen op kleinere schaal en juist dat kleinschalige kon weleens een significant verschil maken. Een tuin, een moestuin beginnen bij jouw kinderopvanglocatie, is klein en overzichtelijk. Je kunt op die plek iets betekenen voor de natuur, maar ook voor het klimaat. En uiteraard ook voor de mensen; alles is met alles verbonden. Als we de natuur zien als waar we onderdeel van zijn, verandert ons perspectief.

Praten met ouders over ‘lastige’ zaken

De drempel om met ouders te praten over zorgen over hun kind kan erg hoog zijn; voor pedagogisch medewerkers, maar ook voor leidinggevenden. Zie ik het wel goed? Wat als ik ouders vals beschuldig? Wat als ze kwaad worden en hun kind van de opvang halen? Allemaal voorstelbare belemmeringen. Hoe kun je de drempel verlagen?

Column – Samen komen we verder

Van kinderbewaarplaats via de ouderparticipatie-kresj zijn we een aantal feministische golven la-ter een sector die ertoe doet. Tel daar de rapporten bij die duidelijk maken dat de ontwikkeling van kinderen baat heeft bij kinderopvang. Dus vrij naar een SIRE-campagne: je bent een rund als je je kroost geen kinder-opvang gunt. Maar de praktijk werkt an-ders, want gezinnen verschillen in ach-tergrond, cultuur en opvoeding, maar zeker ook in gezinsinkomen.

Hoe leren kinderen kleuren?

Grote wetenschappers hebben zich bezig gehouden met licht en kleur. onderscheidde in het kleurenspectrum zeven kleuren in de volgorde van de regenboog: rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet. toonde met een prisma aan dat het menselijke oog drie hoofdkleuren onderscheidt in dit spectrum: , en ('ultramarijn', zei hij). De taalwetenschap-pers en ontdekten later dat elke taal eerst het onder-scheid tussen zwart en wit, of donker en licht maakt. Als een taal een derde kleur kent, dan is dat rood, terwijl de vierde kleur geel of groen is. De makkelijkst zichtbare kleuren krijgen het eerst een naam.

Wat leeft er nu écht bij een kind?

In de waan van de dag is er te weinig aandacht voor wat er zoal leeft bij een kind. Dat is juist van belang voor de ontwikkeling, vindt Hilde Stroobants, auteur van het boek Kleuterkracht. Pedagogisch medewerkers moeten meer aansluiten bij die belevingswereld. Dat doe je door in te zoomen op de vier pijlers van agency: de eigen stem, keuze, eigenaarschap en verbinding.

LET’S HUG!

Aanraken is goed voor jong en oud. Door met aandacht veel te knuffelen komen er gelukshormonen vrij. Maar liefkozen heeft meer positieve effecten. Daarom pleit Corina Elzenaar van Happy Kids Massage ervoor dat kinderen van jongs af aan spelenderwijs vertrouwd raken met hun lichaam.

Groentefeestje op de bso

Het nut van een gezonde leefstijl wordt steeds duidelijker. Op de bso heeft gezonde voeding niet altijd prioriteit. Terwijl je ook daar kinderen in contact kunt brengen met groenten en spelenderwijs kunt werken aan hun smaakontwikkeling. Meedoen aan de Gezonde Smikkelweken is daarvoor een leuke manier.

‘Vesper heeft mijn hart gegrepen’

Anne-Sophie Schürmann is medeoprichter van Vesper BSO+ en heeft maar één missie: passende buitenschoolse opvang realiseren voor álle kinderen met een extra zorgbehoefte. Samen met compagnon Olof van den Bout timmert zij aan de weg om dat te bereiken. In de nieuwe podcastserie van Kinderopvangtotaal, Het Kippenvelmoment, vertelt Anne-Sophie waarom zij koos voor de naam Vesper.
Nieuwsbrief Abonneren