Home 2023
Laatste artikelen
Inspiratie uit de reggiopedagogiek: Werken aan projecten
Dit is het achtste en laatste deel van onze serie over het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. Het gaat over werken aan projecten, samen met kinderen, ouders en collega's.
Terug op de BSO na de vakantie: De Gouden en Zilveren Weken
Misschien herken je het wel. De eerste weken na de zomer- of kerstvakantie op de bso zijn onrustig. De groepsdynamiek lijkt veranderd. Kinderen zijn aan het testen hoe ver ze kunnen gaan. Misschien komt er wel een kind naar je toe dat wordt buitengesloten. Je bent alleen maar brandjes aan het blussen en aan het einde van je werkdag ben je bekaf. Help!
Bzzzonder! Schatzoeken in de natuur
‘Laten we beestjes zoeken!' De kinderen duiken tussen de bloemen, wippen stenen omhoog en sommigen kijken omhoog naar de lucht. ‘Ik zie een vlinder!', roept een jongetje met zijn wijsvinger omhoog gericht. ‘Ik heb een spin gevonden.' ‘Kijk, een duizendpoot!' De bso-kinderen zijn aan het schatzoeken in de natuur. Eigenlijk is elke dag een beetje bijzonder op deze Groene Kinderopvang van Bzzzonder in Nijkerk.
Column: Jouw plek
In de wintermaanden, aan het einde van het jaar, maken we vaak net iets meer werk van het typisch Nederlandse begrip ‘gezelligheid'.
Column Uit de media: Stapsgewijs?
‘Het kabinet is gevallen, leve de gratis kinderopvang' is de kop van een artikel van Lynn Berger in de Correspondent (11 juli). Econoom Thomas van Huizen zegt erin dat uitstel niet zo'n slechte zaak is.
Editorial: VE, weg ermee?
‘Voorschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Doel is om peuters met een mogelijk (taal)achterstand, ook wel “doelgroepkinderen” genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool.' Aldus de Inspectie van het Onderwijs. Mooi streven waar niemand op tegen zal zijn. Maar dat is op papier. De uitvoering is ingewikkeld.
Vijf vrije vragen aan: Fatma Simsek
Fatma Simsek is locatiemanager bij Wasko, dat ongeveer 55 locaties in de Alblasserwaard heeft. ‘In de vier jaar dat ik hier werk, heb ik een enorm netwerk opgebouwd met gemeente, jeugdhulp, consultatiebureau, bibliotheek, sportverenigingen, bibliotheek en leveranciers.'
Column: De plek van ‘the village’
Raster werkt aan kinderopvanglocaties die meer zijn dan ‘dienstverleningsplekken'. Onze locaties groeien naar plaatsen waar gemeenschappen zich kunnen vormen. Zo willen we bijdragen aan gemeenschapskracht en al het onbenutte goud dat onze samenleving te bieden heeft, delven. Dan krijgt ‘the village' echt een plek in ‘it takes a village to raise a child'.
Uit de ivoren toren: De pedagogisch coach
Ineens was-ie er: de pedagogisch coach. Wetenschappelijk onderzoek liet positieve effecten zien van gerichte nascholing op de competenties van de staf èn de ontwikkeling van kinderen.
Goed Werkgeverschap – Functiedifferentiatie: verlaging werkdruk en verhoging werkgeluk
Monique Dongelmans, directeur/bestuurder van Kinderopvang Mundo in Rotterdam, vroeg zich een paar jaar geleden af of de eisen die we stellen aan pedagogisch medewerkers wel realistisch zijn. Deze retorische vraag leidde tot een nieuwe strategie in het werkgeverschap van Mundo; er kwamen nieuwe functies zoals netwerkspecialisten, gastheren/vrouwen en een andere invulling van het management. Het ministerie van SZW is enthousiast over de aanpak van Mundo.