Home 2020
Laatste artikelen
‘Deze kinderen hebben extra positieve aandacht nodig’
Kinderen die onveilig gehecht zijn, kunnen opvallend gedrag laten zien. Of juist wegkruipen in een hoekje. Sophie Reijman doet onderzoek naar hechtingsproblemen en vertelt over de ins en outs. En wat je als pm’er voor deze kinderen kunt betekenen.
7 Tips voor het smeden van een team
Een nieuw team vormen met nieuwe collega’s kan best lastig zijn. Bijvoorbeeld als je binnen een IKC gaat werken of na een fusie of overname. Hoe krijg je mensen vanuit verschillende ‘bloedgroepen’ toch samengesmeed tot één team? Antropoloog Jitske Kramer geeft tips en stappen om tot één team te komen.
Mijn locatie
Junis-clustermanager Reliza Lamain (52) heeft een bijzondere achtergrond. Ze werkte in de kraamzorg, het onderwijs en bij een uitgeverij. Junis Kinderopvang telt 90 locaties in Alphen aan den Rijn en omgeving. Reliza’s cluster telt de dorpen Koudekerk, Boskoop en Hazerswoude-Rijndijk. Ze is trots op haar locaties en teams. ‘Ik vaar op de kennis van onze pedagogisch medewerkers.’
Het noodlot van Badú en Amba
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen’ gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van ze geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Badú en Amba (niet hun echte namen).
Hallo school!
De overstap van kinderopvang naar groep 1 op de basisschool is voor de meeste kinderen best spannend. Ook voor ouders is het een enorme mijlpaal. Hoe kun je als pedagogisch medewerker deze overgang zo kindvriendelijk mogelijk laten verlopen voor peuters?
Column – Een enge man
Zomaar een zonnige middag waarop je blij bent dat je nooit voor een kantoorbaan hebt gekozen. Ik loop over straat met een groepje jonge bso-kinderen. Een man met een lange donkere baard en gekleed in wat smoezelig uitziende kleren passeert ons. Het enigszins verstikte en opgewonden hoge stemmetje van Milou achter mijn rug meldt ons: ‘Kijk dat is een boef! En minstens zes hoofden draaien om naar de man die door haar nagewezen wordt, want een boef in het echt zie je niet iedere dag! De wandelaar blijkt in ieder geval geen dove boef. Hij kijkt om en ik zie een vriendelijke glimlach. Ik maak met enige gêne een verexcuserend gebaar. Voordat ik de kinderen aan het woord heb kunnen laten is de man al verder gelopen.
Yes! Oui! Shì! Nem! Tak! Yebo!
In de kinderopvang neemt het aantal meertalige kinderen toe. Kinderen van expats, seizoenarbeiders of vluchtelingen spreken vaak geen Nederlands. Hoe kun je deze kinderen helpen zich te leren uitdrukken?
Rookvrije kinderopvang
Iedere ouder wil dat zijn kind op de kinderopvang of bso in een gezonde en veilige omgeving is. Daar hoort ook bij dat er niet gerookt wordt. Maar hoe maak je jouw locatie echt rookvrij?
Psychosociale ontwikkeling
De kinderopvang heeft een belangrijke invloed op de ontwikkeling van kinderen. Werd vroeger een kind als ‘succesvol’ gezien als het goed kon schrijven en rekenen, tegenwoordig wordt de psychosociale ontwikkeling minstens zo belangrijk gevonden. Een kind met zelfvertrouwen en goede sociale vaardigheden heeft een grotere kans om gelukkig te worden in het leven. Een pedagogisch medewerker heeft hierbij een essentiële rol. Voor dit dossier spraken we een aantal deskundigen met goede tips én een hoop kennis over de psychosociale ontwikkeling van kinderen.
Diversiteit in kinderboeken
Kinderboeken met een boodschap: hebben kinderen daar een boodschap aan? In sommige kinderboeken komen maatschappelijke problemen aan de orde: het klimaat, psychische problemen van ouders en kinderen, echtscheiding, pesten, racisme en noem maar op. Vaak ligt de boodschap er zo dik bovenop, dat er geen lol meer aan het boek te beleven valt.