Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Kleuters krijgen literaire vorming door prentenboeken

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kleuters krijgen literaire vorming door prentenboeken

Het voorlezen van prentenboeken draagt bij aan de literaire competentie van kleuters. Ze krijgen daardoor meer inzicht in de structuur van verhalen en manieren van vertellen. Hierdoor ontdekken ze wat een verhaal nu precies tot een verhaal maakt. Ook worden ze zich bijvoorbeeld bewust van het feit dat verhalen ‘verzonnen’ zijn. Dit blijkt uit het proefschrift van Coosje van der Pol, die op 17 december promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Taalontwikkeling
Doorgaans lezen leerkrachten kleuters voor om de taalontwikkeling (en dan vooral de woordenschat) van kinderen te ondersteunen, om hun kennis van de wereld te vergroten, of om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters te stimuleren. Het genre van het prentenboek blijkt zich echter ook goed te lenen voor een literaire leeswijze. Het prentenboek lezen als literatuur betekent dat er op een voor kinderen uitdagende wijze aandacht is voor de onderliggende vertelstructuren en voor verhaalconventies. Deze kenmerken maken van de woorden en beelden een verhaal en zorgen voor effecten als spanning of humor.

Literatuur geeft leesplezier
Volgens Van der Pol is het goed om kinderen vanaf het begin van het basisonderwijs te laten kennismaken met hoe literatuur werkt. Literair competente kleuters kunnen bijvoorbeeld de hoofdpersoon van een verhaal identificeren en aangeven hoe dat personage zich onderscheidt van andere verhaalfiguren. Uit het onderzoek in kleutergroepen blijkt bovendien dat het literaire lezen een eigen vorm van leesplezier kent.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.