Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IKC met beweegconcept: even de klimwand op onder lestijd

Kinderen die onder onderwijstijd even een klimwand opklauteren. Of een ander beweegparcourtje doen… IKC De Twijn in Alblasserdam is het eerste beweegkindcentrum in Nederland. De beweegconcepten worden gebruikt door kinderen van 0 tot 13 jaar. Directeur Martijn Beekhof is trots op zijn innovatieve kindcentrum.

IKC De Twijn (dat valt onder PIT kinderopvang & onderwijs) is in februari ’21 open gegaan en komt voort uit een fusie van twee kindcentra. Martijn Beekhof vertelt dat het voortraject langdurig en soms pittig was. ‘We zijn wel vijf jaar bezig geweest.’ De keuze voor het bewegend lerenconcept kwam voort uit een van de twee IKC’s die daar al een visie op had ontwikkeld. ‘Die hebben we meegenomen en toen de mogelijkheid tot nieuwbouw kwam, zijn we met betrekking tot de visie voor het gebouw samen met de architect gaan onderzoeken wat er mogelijk was. Ik was al eens in Denemarken geweest en heb daar beweegscholen gezien en datzelfde gold toevallig ook voor de architect. Dat kwam dus heel mooi samen.’ Architect Ronald de Rooij van Topos Architecten is tevens eigenaar van InFit Beweegconcepten en heeft vanuit die aanpak een beweegconcept voor het nieuwe IKC ontworpen.

Pittig proces

De ontwerpfase was een pittig proces, vertelt Martijn Beekhof. ‘We hebben veel moeten praten met de gemeente Alblasserdam. Dit is natuurlijk net even anders dan een standaard gebouw. We hebben gezegd: de bekostiging geldt voor het hele gebouw. Dit is onze visie en daar kan niets af of uit en deze hoort bij ons nieuwbouwproces. Uiteindelijk is het gelukt, en kwamen we met wethouders en gemeente op een lijn en verliep de samenwerking goed. Nu zijn alle partijen uiteindelijk heel trots.’

Gescheiden constructie

PIT is een integrale organisatie van kinderopvang en basisonderwijs. Beekhof vertelt dat er vanuit de opvang ook is meegefinancierd aan dit beweegconcept. ‘Er zijn voor onderwijs en opvang twee gescheiden geldstromen binnen PIT, maar daar zijn oplossingen voor gevonden om dit goed te regelen.  Aan de voorkant zijn leerkrachten en pedagogisch medewerkers één team en zie je geen verschillen. Maar aan de achterkant heb je nog de gescheiden constructie omdat wet– en regelgeving een echte integrale organisatie nog niet mogelijk maken.’

Beweegkindcentrum De Twijn
Beweegkindcentrum De Twijn

Peuters en kleuters

Het beweegconcept loopt naadloos door tussen opvang en onderwijs. ‘Wij denken in kinderen van 0 tot 7 en 8 tot 13 jaar. Het begint al bij de jongste kinderen. Bij baby’s ligt het nog wat lastig maar de peuters doen al volop mee in dit beweegconcept en groeien daarin verder.  De oudere kinderen en de bso zitten op de bovenverdieping waar je de moeilijker klimwanden hebt. Beneden worden de peuters en kleuters begeleid in het leren klimmen op de klimwand. Daar hebben we ook een pedagogisch medewerker rondlopen die beweegspecialist is.’

Onderzoek

Martijn Beekhof zegt dat het duidelijk is dat het ontwikkelplezier enorm is toegenomen. ‘We willen nog meer gaan onderzoeken maar dat moet nog opgestart worden. We gaan dat samen doen met de Hogeschool van Amsterdam in het kader van de dynamische onderwijsdag. We zijn heel nieuwsgierig wat ons beweegconcept doet met cognitieve en motorische resultaten. Bewegen kinderen echt meer? Ik kan me niet voorstellen dat het niet zo is, maar het is wel fijn om dit bevestigd te zien. Wat we vooral zien is dat kinderen in ieder geval met veel plezier rondlopen. De beweegdrang die kinderen normaliter hebben, kunnen ze hier kwijt. Als ze vanuit de les naar de wc gaan, kunnen ze even een beweegparcourtje doen; we hebben daar geen vaste regels of tijden voor afgesproken.’

Leermoment

Het bewegend ontwikkelen is opgenomen in het leerconcept van IKC De Twijn. ‘In het onderwijs doen we iedere dag twee keer een bewegend leermoment. Bijvoorbeeld door via een parcours de spellingsregels uit te leggen. Of er hangen door het hele gebouw blaadjes, die te maken hebben met Nederlandse les. Daarop staan woorden die de leerlingen moeten ombouwen tot een kloppende zin. Om sommige blaadjes te vinden moeten ze de klimwand op, of over een parcours klimmen. Ook de opvang werkt met het beweegconcept en noemen we het spelend ontwikkelen.’

Trots

‘Ook ouders zijn trots op dit kindcentrum; bij hen hebben we geen weerstand ervaren. Helaas konden ze door corona maar heel weinig het gebouw in, maar ze zijn enthousiast omdat hun kinderen blij thuis komen. Iedereen is positief en er is eigenlijk geen angst voor vallen en dergelijke. Veiligheid was bij ouders geen issue maar wel bij de GGD. Daar hebben we wel flink moeten praten en laten zien hoe wij de veiligheid garanderen. Op zich is dat terecht; het is hun rol. Maar daardoor hebben we wel wat concessies moeten doen en hebben we nog extra valpreventie of andere veiligheidsmaatregelen moeten toevoegen. We hebben nu twee valnetten onder elkaar gemaakt bijvoorbeeld. Als ze vanuit Denemarken hier zouden komen kijken, zouden ze dit wel extreem en overdreven vinden. In Nederland moeten we  hier nog wat aan wennen,’ zegt Martijn Beekhof met enige berusting.

Mondkapjes

Corona speelt dit IKC ook parten. Oudere kinderen hebben het dringende advies om mondkapjes te dragen in de gangen. Martijn Beekhof vertelt dat ze binnen het kindcentrum hier relaxed mee omgaan als kinderen aan het bewegen zijn. ‘Het is de bedoeling dat je ze draagt als je je door het gebouw loopt, maar als kinderen actief bewegen en snel ademen, kunnen ze deze gewoon afzetten. Dat weten de kinderen ook, het gaat eigenlijk wel vanzelf. We houden de besmettingen natuurlijk in de gaten en gelukkig hebben we nog niet hoeven sluiten. Het is een nieuw gebouw met een goede afzuiging en ventilatie en dat lijkt het aantal besmettingen in het gebouw wel terug te dringen. Dat nemen we tenminste aan. Het lijkt dat de besmettingen vooral in het weekend plaatsvinden.’

Beweegkindcentrum De Twijn
Beweegkindcentrum De Twijn

Herrie

Hij erkent dat bewegende kinderen gillen en veel herrie maken. ‘Wij noemen dat werkruis en we hebben het gebouw zo laten isoleren dat je de kinderen in de binnenruimtes nog wel hoort, maar niet meer op een storende manier. Daarbij komt ook dat kinderen in hun lokaal kunnen zien wat er gebeurt; alle ramen komen uit op de binnenruimte of hal. Dat maakt dat kinderen zien waar het geluid vandaan komt en dat geeft ook rust. Het leidt niet af.’

Restricties

Het voordeel van dit ontwikkelconcept is dat kinderen met flinke beweegdrang tijdens de onderwijsuren zelf even een beweegmoment kunnen pakken. ‘Dat doen ze zelf en hebben daar geen aansporing van de leerkracht voor nodig. Als ze het gevoel hebben dat ze hun energie kwijt moeten, kunnen ze even los in de beweegconcepten. Er zijn wel enige restricties, er mogen bijvoorbeeld niet meer dan vijf kinderen op de klimwand tegelijk. Een andere restrictie is dat een kind even moet wachten tot een later moment als de leerkracht net aan dit kind uitleg aan het geven is.’

KNAP

De beweegactiviteiten lopen ook door van onderwijstijd naar de opvangtijd. ‘Maar dit is eigenlijk breder dan alleen bewegen,’ legt Beekhof uit. ‘We hebben hier het Kort Naschoolse Activiteiten Plan, ofwel KNAP, en daar worden activiteiten aangeboden die starten onder schooltijd en doorlopen in bso-tijd. Dat kan ook een kookworkshop zijn. Het ligt nu even stil vanwege corona maar dat pakken we wel weer op. Er is dus naast de reguliere bso ook een programma van naschoolse activiteiten waar alle kinderen aan mee kunnen doen. We proberen de kosten hiervan zo laag mogelijk te houden, soms is het gratis maar het kost hooguit een paar euro. Bso-kinderen hoeven sowieso niet te betalen.’

Chillplekken

De beweegvisie is ook vertaald naar de buitenruimte. ‘We hebben er doeltjes voor bijvoorbeeld voetbal en klimwanden aan de buitenkant. Maar er zijn bewust ook chillplekken gecreëerd waar kinderen even kunnen relaxen. Ook daar hebben kinderen weleens behoefte aan,’ zegt Martijn Beekhof lachend.

Lees ook het artikel uit Stedebouwarchitectuur waarbij architect De Rooij toelichting geeft op het ontwerp van dit gebouw.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.