Het effect van coaching op reflectievaardigheden

Kinderopvangorganisaties moeten hun pm’ers na volgend jaar verplicht gaan coachen op de werkvloer. De Kinderopvang Academie en student Irene Bos waren daarom nieuwsgierig naar het effect van coaching op de reflectievaardigheden. ‘Het verschil tussen voor en na coaching is groot.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: AdobeStock

Per januari 2019 hebben alle pm’ers het recht op coaching door een coach op hbo-niveau; elke houder moet daar jaarlijks een minimaal aantal uren per vestiging aan besteden. Daarmee hopen (demissionaire) minister Asscher en de brancheorganisatie de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang te verhogen.

Coaching

Dus toen student ecologische pedagogiek Irene Bos (Hogeschool Utrecht, minor coaching) vorig jaar aanklopte bij de Kinderopvang Academie met het voorstel om haar afstudeeronderzoek te wijden aan het effect van coaching, was directeur Elsbeth Post van de partij. De vraag die beantwoord moest worden, was: wat is het effect van coaching op de reflectievaardigheden van pedagogisch medewerkers?

Bso

Daarbij beperkte de student zich tot de bso. Want, legt Post uit: ‘Er is in de bso op het gebied van reflectievaardigheden slechts beperkt onderzoek uitgevoerd, terwijl de bso een groeiend onderdeel van de kinderopvang is.’ Quadrant Kindercentra in Gouda, een organisatie met dertien bso-locaties, werkte mee aan het onderzoek. Van de bso’s namen negen pm’ers deel aan de coaching.

Emoties

Het eerste reflectieverslag, dat voorafging aan de coaching, liet zien dat er nog veel mogelijkheden waren om de reflectievaardigheden te verbeteren. De casussen werden voorzien van een vooral feitelijke duiding die meestal niet meer dan enkele alinea’s besloeg. ‘Pm’ers zijn vaak weinig vertrouwd met reflectie’, legt Bos uit. ‘Daarom is het begrijpelijk dat ze het lastig vinden om aan te geven waarom ze bepaalde keuzes in hun interactie met kinderen hebben gemaakt.’ Terwijl dat wel belangrijk is: wie nadenkt over zijn of haar handelen, wordt zich bewust van de emoties die hij of zij daarbij voelt, en waarom.

Actiever luisteren

Bij de tweede reflectietest bleken de reflectievaardigheden enorm te zijn gegroeid. Pm’ers blijken actiever naar elkaar te luisteren. De deelnemende pm’ers lieten weten dat ze in de toekomst vooral collegiale coaching zien zitten, een laagdrempelige vorm in een veilige omgeving. ‘Het effect van coaching bleek in dit onderzoek zeer positief te zijn’, vat Bos samen. ‘Ook al was dit onderzoek beperkt in omvang, het is zeker aan te raden om in je bso met coaching van intervisievaardigheden aan de slag te gaan.’

Lees het volledige artikel in Management Kinderopvang.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.