Geen algemeen verbod op gebruik Stint

Het verdriet over het dodelijke ongeluk met een bakfiets in Oss is nog altijd onmetelijk groot. Tegelijk zijn er ook vragen over de toedracht van het ongeval en of de Stint nog langer een veilig vervoersmiddel is of niet. Het ministerie van Infrastructuur verbiedt het gebruik van de Stint niet. Kinderopvangmedewerkers kunnen zich inschrijven voor een gratis training voor de Stint.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Hoe kon de elektrische bakfiets met daarin vijf kinderen en een pedagogisch medewerker aan het stuur dwars door de spoorboom op het spoor terechtkomen? Die vraag houdt iedereen bezig. Het enige dat bekend is, is dat een ooggetuige hoorde dat de pedagogisch medewerker niet meer kon remmen. Ook zou het apparaat op hol zijn geslagen. Naar de exacte toedracht wordt nu onderzoek gedaan.

Nauwelijks mankementen

In de Volkskrant komt Edwin Renzen, eigenaar van Stint, aan het woord. Hij begrijp ook niet hoe het allemaal zo mis heeft kunnen gaan donderdagochtend in Oss. Hij krijgt wel eens meldingen van technische mankementen aan de Stint. Maar dit zijn vaak problemen met de accu, een kromme stuurstang of lekke banden. In de zeven jaar dat er Stints op de weg rijden, zijn er slechts enkele ongelukken gemeld. Een postbezorger in Amsterdam reed bijvoorbeeld de gracht in terwijl hij trainde om het karretje onder controle te krijgen. In 2015 belandde een Stint met drie kinderen en een begeleider in de sloot. Waarschijnlijk doordat één van de kinderen aan het stuur had getrokken.  Een pedagogisch medewerker van SKSG Groningen maakte een maand geleden nog een fout. Zij bediende de gashendel in plaats van de rem en reed, met kinderen aan boord, dwars door een hekje. De ouders werden direct over het voorval geïnformeerd.

Geen verbod

Er komen meer details naar buiten over hoe het ministerie in 2011 een negatief advies van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) over de Stint negeerde. Dit blijkt uit een brief die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde. Daarin zegt ze dat ze geen reden ziet om de Stint nu te verbieden.

Eisen aan bestuurder

Uit de brief blijkt verder dat de RDW de Stint in 2011 te breed vond. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelde daarnaast dat de Stint niet zonder meer aan het verkeer kon deelnemen. Maar hun advies om nader onderzoek te doen, werd niet opgevolgd. De SWOV schreef verder dat een persoon van 16 jaar of ouder niet zonder enige rijopleiding, veilig tien personen in de Stint kon vervoeren. Zij adviseerde het ministerie om onderzoek te doen naar de eisen die kunnen worden gesteld aan de bestuurder. Ook dit advies is genegeerd.

Maximumsnelheid

Het ministerie wees de producent van de Stint nadrukkelijk op het advies van de SWOV. Daarop is besloten dat iedereen die een Stint kocht, een training kreeg aangeboden. De SWOV adviseerde een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur, maar omdat dit volgens het ministerie geen bestaande categorie is, werd de Stint begrensd op 17,2 kilometer per uur.

Noodstop bleek overbodig

Het bedienen van de Stint is op het oog simpel. De knop met de schildpad erop betekent dat je stapvoets rijdt. Het haasje betekent: op volle snelheid. Afremmen kan door het gas los te laten of door de knijprem aan het stuur in te drukken. In de eerste types zat er nog een noodstop op de Stint, maar die werd al snel overbodig verklaard. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn Stints niet eerder betrokken geweest bij zwaardere ongelukken.

Taxi’s of lopen

Ondertussen staan de Stintsbij veel kinderopvangorganisaties aan de kant. Bijvoorbeeld ook bij kinderopvangorganisatie Humanitas die de in totaal 60 elektrische karren voorlopig in de schuur laat staan. Kinderen worden in de tussentijd met taxi’s gehaald en gebracht of pedagogisch medewerkers brengen de kinderen met hun eigen auto. Als het even kan, halen pm’ers de kinderen lopend op. Ondertussen laat Kinderopvang Humanitas alle voertuigen controleren om te herbevestigen dat ze veilig zijn.

Veilig dan de oude bakfiets

Kinderopvangorganisatie Columbus Junior in Twente kiest ervoor de Stints te blijven gebruiken. Zij hebben totaal zeventien exemplaren rondrijden. Van de in totaal tweeduizend klanten, lieten slechts vier ouders weten dat hun kinderen niet in de Stint mogen. Van de 350 pedagogisch medewerkers heeft één pm’er laten weten voorlopig liever niet met een Stint te rijden. Veel gebruikers geven aan dat het vervoer met de elektrische bakfiets over het algemeen veiliger voelt dan toen ze de kinderen vroeger nog in een zware bakfiets moesten vervoeren.

Helmplicht

Sommige ouders stappen zelf naar het kinderdagverblijf om aan te geven dat hun kind niet in de Stint mag plaatsnemen zolang de uitkomsten van het onderzoek nog niet bekend zijn. Een ouder die klant is bij Columbus Junior suggereert een helmplicht voor kinderen. Maar dat zou betekenen dat kinderen op een gewone fiets ook verplicht een helm moeten dragen. De snelheid is ongeveer gelijk.

Gratis training of vragen?

Pedagogisch medewerkers of gastouders die behoefte hebben aan een gratis training voor het gebruik van de Stint kunnen hiervoor terecht bij de producent: telefoonnummer 030 – 41 00 136 of via de mailinfo@stint.nl. Je kunt hier ook terecht voor vragen.

Download hier de brief die minister Van Nieuwenhuizen stuurde aan de Tweede Kamer over het ongeval in Oss

2 REACTIES

  1. Goedendag,
    Personen van welke leeftijd dan ook behoren niet in een bakfiets vervoerd te worden op de openbare weg. Elke stuurfout of aanrijding kan fataal zijn voor de inzittende. Er is geen trein voor nodig om een dodelijk ongeluk te krijgen met een bakfiets. Een kleine personen auto of zelfs een motorfiets kan al een dodelijk ongeluk veroorzaken bij een moment van onoplettendheid. Onbegrijpelijk dat een bakfiets als personenvervoermiddel goedgekeurd kan worden. En zeker voor kinderen die onwetend zijn hoe gevaarlijk dit goedgekeurde personen vervoermiddel is en het als een plezier ritje zien
    . Hoeveel kinderen en leidsters moeten er nog geofferd worden voordat het besluit genomen wordt om dit bewezen dodelijke vervoer middel toch maar van de weg te halen ????

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.