Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Einde aan logboek voor speeltoestellen

speeltoestellen

Als eigenaar van een kinderopvangorganisatie ben je automatisch verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van speeltoestellen. Minister Schippers van het ministerie van VWS heeft met een Kamerbrief laten weten dat het niet langer meer nodig is om hiervoor een logboek bij te houden.

Administratieve druk
Met de maatregel wil ze de administratieve lastendruk op ondernemers verlagen. Uit een onderzoek van Adviesbureau Berenschot is bovendien gebleken dat logboeken geen bijdrage leveren aan de veiligheid van speeltoestellen. Het is nu aan de ondernemer zelf om op praktische wijze aantoonbaar te maken dat het toestel veilig is voor de gebruiker. Dat kan op allerlei manieren en in overleg met de toezichthouder van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NWVA).

Minder ongelukken
In 1997 werd het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (WAS) in het leven geroepen om het aantal ongelukken met speeltoestellen terug te dringen. De wet wordt regelmatig geëvalueerd. Ook nu weer blijkt dat de invoering van de WAS wel degelijk leidt tot minder ongevallen. Voor attractietoestellen is het aantal ongevallen gedaald met 22 procent en voor speeltoestellen met 8 procent.

Consument & Veiligheid
Voor ondernemers in de kinderopvang is alleen de regelgeving omtrent speeltoestellen relevant. Op de website van Consument & Veiligheid is te lezen hoe speeltoestellen beheerd en onderhouden moeten worden. Ook zijn daar alle vormen van speeltoestellen te vinden, met daarin eisen aan plaatsing en onderhoud.

Lees hier de brief van minister Schippers >>

Bron: Nieuwsbrief Brancheorganisatie Kinderopvang
Foto: Stock.xchng

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.