Details
Aanmelden
Ontdek welke tools je kan inzetten bij bijzonderheden in gedrag om het kind te helpen en de groepsdynamiek optimaal te houden.Algemeen
25 nov 2022
09.00 – 16.20
Hotel Carlton President
Floraweg 25
3542 DX Utrecht
Tarieven
- Regulier tarief
- € 299
- Abonnee tarief
- € 239
- Groepstarief (vanaf 3 pers.)
- € 219
- Commercieel tarief
- € 799
Over dit congres
Op elke groep vind je wel een paar kinderen met opvallend en pittig gedrag. Gedrag wat van jou en van de groep behoorlijk wat vraagt. Welke tools kun je bij bijzonderheden in gedrag inzetten om het kind te helpen, de groepsdynamiek optimaal te houden en ook zelf de regie te houden over de situatie? Hoe ga je om met lastige situaties en kinderen die veel aandacht vragen? Dat ontdek je tijdens deze nieuwe masterclass!
We plakken snel labels op kinderen, maar ieder kind is anders en te snel in labeltjes denken helpt niet. Op zoek naar wat meespeelt bij pittig en bijzonder gedrag en hoe je een kind kunt helpen groeien is onze taak. Zonder een label te geven aan het gedrag nemen we in deze dag masterclass het gedrag en de omgeving onder de loep en gaan we vanuit de praktijk kijken naar wat wel werkt.
Zie je het gedrag als een probleem of een uitdaging? Het gedrag van kinderen heeft invloed op jou en op de groep, met de berg aan praktische inzichten en tools uit deze dag kan jij als pedagogisch medewerker het verschil maken voor elk kind.
>> Heb jij een case om voor te leggen aan deze sprekers? Beschrijf de case dan bij je aanmelding en wellicht pikken we jouw casus eruit om met elkaar te behandelen.
Deze masterclass is gericht op pedagogisch medewerkers en coaches en geeft praktisch tools die je gelijk de volgende dag in de praktijk kan brengen:
- Hoe creëer je rust in de groep als je te maken hebt met kinderen met bijzonder gedrag?
- Hoe ga je om met pittige situaties en kinderen die extra aandacht vragen?
- Hoe houd je dat behapbaar en werkbaar?
- Welke invloed heb jij er zelf op?
- Alles over temperamentvolle, gevoelige kinderen
- Hoe kan je signalen van kindermishandeling en misbruik oppikken en hoe bied je adequate hulp?
- Waar moet je alert op zijn met kinderen en hechtingsproblematiek?
- Hoe krijg je ouders mee in plaats van in de weerstand? Hoe bevorder je die samenwerking?
Programma
Sommige kinderen vragen door hun gedrag extra energie en aandacht van jou als als pedagogisch professional of leerkracht . Dat heeft niet alleen een impact op jou, maar vaak ook op de hele groep. Zelf kun je ook beïnvloed worden in je werk, omdat je niet meer weet welke aanpak je moet gebruiken en je voor je gevoel alles al hebt geprobeerd of irritatie voelt.
- Hoe ga je om met deze situaties en kinderen die extra aandacht vragen?
- Hoe houd je dat behapbaar en werkbaar?
- Welke invloed heb jij er zelf op?
- Welke tools kun je bij bijzonderheden in gedrag inzetten om het kind te helpen, de groepsdynamiek optimaal te houden en ook zelf de regie te houden over de situatie? Hoe ga je om met lastige situaties en kinderen die veel aandacht vragen?
Temperamentvolle kinderen zijn intense, gevoelige en opmerkzame kinderen die een sterke eigen wil hebben. Ze reageren op veel dagelijkse dingen heftiger, intenser of emotioneler. Ze zijn (vaak thuis) opvliegender, koppiger en sneller van slag dan andere kinderen. Aan het hebben van meer temperament zitten voor- en nadelen.
Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt, zullen de voordelen steeds vaker de bovenhand voeren. Maar dat vraagt vaak wel meer jou dan bij een niet-temperamentvol kind. Als je kinderen met dit karakter goed leert aanvoelen en begrijpen, dan kun je veel voor deze kinderen, en hun ouders betekenen.
Na deze lezing:
- Begrijp jij de behoeften van temperamentvolle kinderen beter én kun je er beter op inspelen
- Weet jij hoe je ervoor kunt zorgen dat deze kinderen mee willen werken zonder dat je streng hoeft te worden
- Heb je meer zicht op de situaties en momenten waarin jij net dat verschil kunt maken waardoor je driftbuiten en woede-uitbarstingen kunt voorkomen
Professionals in de kinderopvang zijn een belangrijke groep om misbruik, verwaarlozing of mishandeling te signaleren, herkennen, bespreekbaar te maken en aan te pakken. Welke rol heb jij hierin, welke alarmbellen mag je niet missen en wanneer moet je hulp en advies van andere professionals vragen die hier meer over weten.
Een lezing over:
- Als je je zorgen maakt en je spreekt het kind hierover, hoe pak je dat dan aan?
- Welke vragen stel je? Ben jij wel de aangewezen persoon het gesprek aan te gaan?
- Hoe kan je kindermishandeling, verwaarlozing en misbruik signaleren en adequate hulp bieden.
Hoe ontstaat een gehechtheidsrelatie bij een jong kind? Wat is het perspectief van onveilig gehechte kinderen? Wat kan jij als professional bijdragen aan een veilige hechting bij kinderen? En welke rol speelt je eigen ontwikkeling en hechting hierin?
- Wanneer spreken we van een veilig of onveilige hechting of een hechtingsstoornis?
- Hoe herken je en wat betekent dat voor het handelen als professional.
- Hoe zorg je dat een kind wel veilig aan jou hecht?
Ouders laten hun belangrijkste “bezit” bij jou als pm’er of gastouder achter. Praten met ouders over je observaties en bijzonder of pittig gedrag van hun kind is misschien wel het moeilijkste van je vak. Het bespreekbaar maken kan bij ouders heel gevoelig liggen en veel met ze doen. En dat kan zorgen voor allerlei reacties. Tijdens deze afsluitende lezing gaan we in op het goed communiceren met- en motiveren van ouders.
Je leert:
- Hoe je goede (overdrachts)gesprekken voert met ouders
- Hoe je ouders mee en gemotiveerd krijgt in plaats van in de weerstand
- Wat helpt bij een goede samenwerking met ouders
Sprekers
Tischa Neve
Eva Bronsveld
Naomi Dessaur
Joyce Blauwhoff
Praktisch
Voor wie & locatie
Voor wie:
Managers, leidinggevenden, locatiemanagers, pedagogisch medewerkers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, professionals, docenten, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.
Locatie:
Carlton President
Floraweg 25
3542 DX UTRECHT (routebeschrijving)