Jolanda Rikers – Toch een babyboomer?!

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

 

Ik werd tijdens het BDKO congres onaangenaam verrast door psycholoog en trendwatcher Herman Konings. Hij zei namelijk op een overigens zeer ludiek wijze dat mensen geboren tussen 1945 en 1964 babyboomers zijn.

En ik maar denken dar ik tot de X-generatie behoor. Tja, wat is er dan zo erg aan de plichtbeseffende babyboomer? Wat mij vooral stoort is hun (maar ook nu mijn!?) autoritaire leiderschapsstijl met weinig inspraak. De X-generatie staat veel meer open voor hun achterban en nieuwe ideeën. Misschien ben ik als jonge vijftiger zo’n grensgeval…

Toch zei Herman Konings ook dingen waar ik het heel erg mee eens ben, zoals:
– Dat we in de kinderopvang jonge kinderen vooral ook op een analoge wijze moeten blijven uitdagen: dus geen digitaal poppenhuis op de ipad maar spelen in een ‘echt’ drie dimensioneel poppenhuis samen met vriendjes en vriendinnetje;
– Ook hebben we een belangrijke rol vervullen in het aanleren van een tweede taal bij kinderen voor hun vierde levensjaar;
– Sociale media een steeds belangrijkere rol beginnen te spelen in de maatschappij. Je kunt hierin als kinderopvang niet achterblijven. Ik was het dan ook helemaal niet eens met het schrappen van dit project in het werkplan van de BDKO. Er zitten wellicht ook veel babyboomers in het bestuur.

‘We moeten in de kinderopvang jonge kinderen vooral ook op een analoge wijze blijven uitdagen’

Ook Walter Hardenberg heeft mij aan het denken gezet. Waarom hebben wij geen foto’s van zwangere vrouwen op onze websites? Dit is toch een belangrijke doelgroep die we willen bereiken. Wellicht kunnen we als kinderopvang een gezamenlijk reclamespotje maken van een zwangere vrouw met als slogan: ‘zwanger? daar zit kinderopvang in!’ of  ‘kinderopvang, de meest veelzijdige ontwikkeling’.

Tijdens de terugrit naar het zuiden bedacht dat het ook heel stimulerend zou zijn wanneer onze medewerkers er zwanger uitzien met een ‘echte’ of misschien wel een ‘onechte’ buik. Deze opvangmama’s steken misschien onze (potentiële) klanten aan.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.