Na een bevestigend antwoord van mijn kant zie ik dat ook haar broer deze kans niet aan zich voorbij laat gaan. Samen rennen ze op de boomstam af en klimmen er aan de ene kant op. Het balanceren op de stam en lopen naar de andere kant van de stam gaat mijn zoon erg goed af. Mijn dochtertje heeft er nog wat meer moeite mee, maar ze geeft niet op. Na een aantal pogingen wijst ze me vol trots, met een grote lach, op het resultaat: ‘Kijk mama, het is gelukt! Ik ben er!’ Blijdschap en adrenaline spatten van haar gezicht!
Boomstammen bij de kinderopvang
Deze ervaring doet me denken aan KIK Kinderopvang in Teteringen. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik daar op bezoek geweest, omdat bewegen bij deze organisatie erg centraal staat. Toen ik aankwam vielen de twee boomstammen in de tuin me onmiddellijk op. Tijdens het interview kwamen ze dan ook snel ter sprake. De eigenaresse, Lotti van der Wouden, had de boomstammen daar bewust laten plaatsen zodat kinderen kunnen oefenen met bewegen: klimmen en klauteren, springen en landen en balanceren en vallen. Ook viel het me op dat kinderen er met hun loopfietsjes tussendoor probeerde te manoeuvreren.
‘Zo worden de kinderen uitgedaagd om te bewegen en zich te ontwikkelen’, lichtte Lotti mij tijdens het interview toe. Ik vond het erg mooi om te ervaren hoe bewegen daar gestimuleerd werd door zowel beleid als praktijk. En ook door zowel de fysieke als de sociale omgeving. De fysieke omgeving is dusdanig ingericht dat kinderen worden uitgedaagd om te bewegen. Vanuit de sociale omgeving stimuleren de pedagogisch medewerkers kinderen te bewegen met activiteiten. De kinderen gaan bewegend op onderzoek uit en zoeken hun grenzen op. Een mooie bijkomstigheid is dat de pedagogisch medewerkers op verschillende manieren zijn geschoold op bewegen. Zo werkt de organisatie onder andere via de aanpak en scholing Gezonde Kinderopvang.
Zet jij al in op de motorische ontwikkeling van jonge kinderen?
Bewegen speelt een grote rol bij het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling van baby’s, dreumesen en peuters. Maar hoe stimuleer je jonge kinderen om veel en gevarieerd te bewegen binnen de context van de kinderopvang? De Mini-learning biedt praktische kennis, handvatten en tools om mee aan de slag te gaan. De korte e-learning van 30-40 minuten start met informatie over ‘nut en noodzaak’ van bewegen voor de motorische ontwikkeling. Nadat duidelijk is wat motorische ontwikkeling precies is en wat het belang ervan is, wordt uitgelegd hoe je de motorische ontwikkeling kunt stimuleren. Na een korte toets gaat de Mini-learning dieper in op de manieren waarop bewegen bijdraagt aan het stimuleren van de motorische ontwikkeling.
Maak gebruik van de Beweegspelletjes en Praatplaten
Dan komt de Praatplaat in beeld bij de Mini-learning: een plaat met illustraties die bedoeld is om met ouders of collega’s in gesprek te gaan over het belang van bewegen van jonge kinderen. De Praatplaat helpt dit gesprek te voeren en met de juiste inspiratie op zoek te gaan naar beweegkansen die passen bij het betreffende kind. Naast de Praatplaten komen ook de Beweegspelletjes aan bod: eenvoudig in te zetten spelletjes gericht op de basisvaardigheden van bewegen. De Mini-learning legt uit wat deze basisvaardigheden precies zijn en hoe je de Beweegspelletjes toepast in de dagelijkse praktijk. Na enkele laatste toetsvragen en nog wat praktische tips is de Mini-learning afgerond en kunnen de Praatplaten en Beweegspelletjes kosteloos aangevraagd worden.
Wil je meer weten over de Mini-learning motorische ontwikkeling? Bezoek de website van Kenniscentrum Sport & Bewegen en ga aan de slag! Met de juiste kennis haal je meer uit bewegen voor jonge kinderen.