Blog Eugenie Suer – Wat is de waarde van de kinderopvangorganisaties?

De waarde van de kinderopvangbranche is duidelijk. Het regelen van opvang van kinderen van 0-13 jaar zodat ouders kunnen werken. En daarnaast uiteraard de ontwikkeling stimuleren bij deze kinderen. Kunnen we nu nog steeds zeggen dat deze waarde staat voor waar we nu in de kinderopvang mee bezig zijn of is het tijd voor verandering?  

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

De pedagogische meerwaarde van de kinderopvang – dat wat ouders bij hun kind ervaren en dat wat aangeboden wordt gedurende een dag tijdens de opvang – is het bestaansrecht van de kinderopvang. Stel je wel eens jezelf de vraag waarom je als kinderopvangorganisatie bestaat?

De meeste kinderen die nu geboren worden hebben een levensverwachting van honderd jaar. Daarvan zijn ze een jaar of tachtig maatschappelijk inzetbaar. Deze kinderen hebben heel veel nodig om later verschillende rollen te kunnen aannemen.

Kinderopvangorganisaties bieden veelal dezelfde waarden aan. De hamvraag echter is of deze nog steeds de waarden zijn die we willen bieden.

Kinderopvangorganisaties bieden veelal allemaal dezelfde waarden aan. Ze bieden een veilige en uitdagende omgeving, de kinderen worden omringd door professionele medewerkers. Ze bieden een huiselijke, uitdagende en warme omgeving waar ieder kind de ruimte krijgt om vriendjes te maken en op eigen tempo de wereld te mogen ontdekken. Dit is allemaal heel belangrijk en een fantastische basis. Het zegt iets over het ‘gevoel’ dat je ouders wilt geven dat het goed geregeld is.

De hamvraag echter is of deze maatschappelijk waarden in de 21e eeuw nog steeds de waarden zijn die we willen bieden. Willen wij als branche in deze tijd meer impact maken en dit ook met ouders gaan delen?

Wat is het doel van opvoeden? Wat is de waarde die we willen leveren, juist nu in deze onrustige, onzekere tijden? Welke waarden vinden ouders belangrijk? Welke impact willen we als maatschappij hebben? Hoe werkt het nieuwe leren? Onder welke omstandigheden ontwikkelen we onszelf allemaal het beste? Dit zijn vragen die we onszelf iedere dag moeten stellen.

Onze pedagogische medewerkers staan voor een waanzinnige taak. De 21e eeuwse vaardigheden die daarbij horen zijn oplossingsgericht samenwerken met ouders en kinderen.

Wij zijn mede-opvoeders, u bent en blijft de ouder

De kenmerken of ‘waarden’ die hierbij passen zijn bijvoorbeeld:

  1. De signalen die kinderen ons geven zijn onze opvoedkansen.
  2. Wij zijn mede-opvoeders, u bent en blijft de ouder. Wij mogen mede-opvoeden en nemen deze taak net zo serieus als u doet. Wij realiseren ons de enorme impact die wij hebben op de ontwikkeling van uw kind. We geven u hierbij het vertrouwen dat wij er alles aan doen om uw kind iedere dag dat het bij ons is optimale kansen te bieden om zich als geheel te kunnen ontwikkelen. Wij delen dit met u aan het einde van ieder dag.
  3. We zijn opvoedkundig gepokt en gemazeld en kunnen daardoor omgaan met uiteenlopende, uitdagende situaties. We doorlopen allemaal een inwerkprogramma en we zijn aan elkaar gekoppeld in teams met meer en minder werkervaring. Hierdoor kunnen we samen met uw kind iedere dag groeikansen blijven bieden die passen bij uw kind.
  4. We delen in de gehele organisatie dezelfde visie. We weten hoe we samen en in overleg met ouders het maximale kunnen bereiken in de ontwikkeling van uw kind. U ziet onze visie terug in onze communicatie op de groepen, in de nieuwsbrieven en in de communicatie vanuit de directie.
  5. Ieder kind heeft een eigen mentor die goed let op de ontwikkeling van ieder kind, uiteraard geholpen door de andere teamleden.
  6. Als team geven we het goede voorbeeld in het naleven van bepaalde waarden en normen die gelden binnen onze cultuur. Deze kunt u uiteraard overal zien en inzien op de vestigingen.
  7. We gaan samen met u aan de slag om uw kind zoveel mogelijk te motiveren zichzelf te ontdekken, leren zelfstandig stappen te zetten, te leren hun intuïtie te volgen, zodat ze nu en later gelukkiger zijn.

Het iedere dag verwoorden van deze waarden is wat de klant (ouder en kind) belangrijk vindt

Het iedere dag verwoorden van deze waarden is wat de klant (ouder en kind) belangrijk vindt. Deze visie vertegenwoordigt de oerkracht van je altijd willen blijven ontwikkelen, die we allemaal in ons hebben vanaf dat we geboren worden.

Als organisatie sta je voor deze waarden en is wat de branche wil bereiken in de maatschappij. Als we als kinderopvang iedere dag deze waarden communiceren en naleven dan gaan we anders kijken, anders werken. De stress van de dag, de controle, de gewoontes en patronen, de systemen waarin we nu in leven, zorgen ervoor dat we dit vaak niet doen.

Als organisatie weet je hoe je impact maakt; intern en extern bewustzijn creëert; dat je hier iedere dag samen aan werkt en dat je de signalen van ieder kind ziet als de opvoedkansen van de gehele organisatie. Pas dan heb je bestaansrecht en ben je klaar voor het delen van de waarde van opvoeden in de kinderopvang. Genoeg werk aan de winkel toch?

 

0
176
Avatar
Eugenie Suer
Eugenie Suer is auteur van het boek ZO-opvoeden. Daarnaast is zij adviseur en bedenker van ZO-opvoeden en ZO-leven. Zij was 20 jaar eigenaar van kinderopvangorganisatie KinderVilla. Was voorzitter van Stichting KIND i.s.m. Kohnstamm instituut en is pedagoog.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.