Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

BKK wil Pedagogisch kader gastouderopvang

BKK wil Pedagogisch kader gastouderopvang

 

Stichting BKK wil na het Pedagogisch kader voor kinderdagverblijven en de bso ook een Pedagogisch kader maken voor de gastouderopvang. BKK zet de opdracht uit via een aanbestedingsprocedure. Tot 15 september kunnen offertes worden ingediend.

Impuls voor professionalisering
BKK heeft onderzoek laten uitvoeren naar het draagvlak, de haalbaarheid en inhoudelijke wensen van een pedagogisch kader gastouderopvang. Hieruit blijkt dat er behoefte is aan erkenning van de gastouderopvang als volwaardige vorm van kinderopvang en van gastouderschap als volwaardig beroep. De deelnemers aan het onderzoek zien een toenemende vraag om verdere scholing bij gastouders. Het stellen van een kader kan mogelijk een impuls geven aan verdere professionalisering van de gastouderopvang.

De auteur(s)
Het boek kan worden geschreven door meerdere auteurs, net als bij de Pedagogisch kaders voor de dagopvang en de bso. BKK heeft een voorkeur voor iemand die inhoudelijk goed onderlegd is, maar ook dichtbij de praktijk staat. Tijdens het schrijven van het theoretische basis van het boek zal het werkveld regelmatig worden uitgenodigd mee te denken over de inhoud.

 

4 REACTIES

  1. Ik ben er heel erg blij mee dat er gewerkt wordt aan een pedagogisch kader voor gastouders. Gastouderopvang is een prachtige vorm van opvang die verder ontwikkeld moet worden. Ik denk wel dat het belangrijk is om voor een praktisch en goed uitvoerbaar kader te zorgen. Ik merk binnen het KDV dat leidsters het een flinke opgave vinden om met de VVE progamma’s aan de slag te gaan. Dikke mappen en veel papier werk. Het lijkt mij belangrijk dat er een aantal mensen uit de gastouderopvang meewerken aan dit project om het goed te laten functioneren in de praktijk. Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met het budget voor de gastouderopvang. Het is weer iets wat veel tijd en aandacht kost voor zowel gastouder als bureau. Het is bijna niet meer mogelijk met een budget van 5,10 euro.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vind het heel goed, een pedaggogisch kader voor de gastouderopvang. Goed voor de professionalisering en de gelijkwaardigheid aan de dagopvang en buitenschoolse opvang. Dat de taal eenvoudig moet zijn vind ik terecht. Dat hoeft niets over de inhoud te zeggen. Die kan (moet) inspirerend zijn voor zowel hoger, als minder hoog opgeleide gastouders.

  4. Jaren geleden heb ik het plan gelezen m. b.t. degratis opleidingsmogelijkheden van pedagogische medewerkers en gastouders. In dat plan kwamen gastouders ook in aanmerking voor het scholingsbudget. Helaas bij het plan van aanpak zijn de gastouders eruit gehaald. Inderdaad een heel goed idee om de gastouders er nu weer in te betrekken.
    En fijn als het Pedagogische Kader ook interessant is voor de vele gastouders onder ons, die een SPW-3 opleiding of een HBO pedagogische opleiding hebben. Ik schrik behoorlijk, als ik in het offerte verzoek lees, dat de taal vooral simpel moet zijn, dat moeilijke woorden zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Hoezo professionalisering van de gastouderopvang?

  5. Citaat: ‘De deelnemers aan het onderzoek zien een toenemende vraag om verdere scholing bij gastouders. Het stellen van een kader kan mogelijk een impuls geven aan verdere professionalisering van de gastouderopvang.’
    Pedagogisch kader, hartstikke leuk, maar komen gastouders dan ook eindelijk in aanmerking voor een scholingsbudget van het BKK? Professionaliteit in de gastouderopvang bereik je niet alleen door een pedagogisch kader (waarmee mijns inziens slechts open deuren ingetrapt worden) te schrijven, maar juist door gastouders de kans te bieden om -net als pedagogisch medewerkers bij KDV’s en BSO’s- (een) opleiding(en) te kunnen volgen en zich zo verder te kunnen ontwikkelen op pedagogisch gebied.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.