Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Reizen met een tijdmachine (8+)’

Aan het eind van het jaar is ‘tijd’ een mooi onderwerp. Er is een jaar voorbij en er komt weer een gloednieuw jaar aan: 2018. Dat is ‘nu’, maar hoe was het leven bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog en hoe ziet onze planeet er uit in het jaar 5000? Een onderwerp om heerlijk over te filosoferen. Geef het handen en voeten met het thema ‘Tijdmachine’.

Groepsgesprek
Het project begint rustig in de chillhoek. Naar welk jaar zijn de kinderen benieuwd? Een kind dat gek is op auto’s zou misschien wel terug willen naar het jaar 1885: toen vond Carl Benz de eerste driewielauto met een benzinemotor uit. En een ander kind vliegt het liefst 200.000 jaar terug, naar de tijd van de eerste mensen in Afrika. Of misschien willen de kinderen juist wel een blik in de toekomst werpen. Hoe gaat het met de wereld over een paar honderd jaar? Is er nog water en voedsel genoeg voor iedereen, zijn de zeeën één grote plastic soep of juist niet, omdat er een slimme oplossing is gevonden? Welke lessen kunnen we leren? De kinderen mogen alle mogelijke scenario’s en fantasieën bedenken. Vervolgens kiezen ze een concreet jaar voor hun tijdmachine.

Tijdmachine
Hoe ziet de tijdmachine er uit? Is dat een enorm ding of juist een piepkleine computer? Een zwembad waarin je naar een andere tijd zwemt of een enorme katapult die je zo een zwart gat in het heelal in slingert? Ga als je dat bedacht hebt met elkaar tijdmachines bouwen van gratis materiaal. Het formaat mogen de kinderen zelf kiezen. De een maakt een maquette die op tafel past, de ander bouwt een spektakelkatapult waar een kind in past. Bij grote bouwsels is het handig als meerdere kinderen aan één project werken

Uitwerken
Naar welke tijd mag de tijdmachine jou brengen? De kinderen werken het jaartal dat ze kiezen uit. Wie een historisch jaartal kiest, kan beginnen met flink wat online surfen. Wie zich met zijn tijdmachine naar de toekomst laat lanceren, gebruikt vooral zijn fantasie. Vervolgens brengt elk kind zijn jaartal tot leven. Het kan zijn in een verhaal, een collage op een groot vel papier, een stripverhaal of misschien wel een driedimensionaal kunstwerk. Ze denken na over: wat gebeurt er in dat jaar, hoe zien mensen er uit, hoe dragen ze hun haar, welke kleren hebben ze aan, welke technologische snufjes hebben ze en van welke muziek houden ze?

Presentatie
Aan het eind van de themaweek presenteren de kinderen hun tijdmachine en hun jaartal aan de ouders. Je kunt de tijdmachines opstellen in een grotere ruimte en er met de groep langs lopen, waarbij de kinderen vertellen over hoe ze in de tijd reizen en de periode die ze hebben gekozen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.