Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Alle Rotterdamse peuters zijn welkom in groep 0

Alle peuters in Rotterdam kunnen vanaf hun tweede levensjaar naar school. Tot hun vierde jaar worden ze dan spelenderwijs klaargestoomd voor de basisschool in groep 0. Op die manier moeten kinderen beter aansluiting vinden in het basisonderwijs en wil onderwijswethouder Hugo de Jonge achterstanden in het onderwijs voorkomen.
Alle Rotterdamse peuters zijn welkom in groep 0
Foto: ANP Kippa

Dat staat in het nieuwe onderwijsbeleidsplan van de gemeente Rotterdam. De peuters van zowel werkende als niet-werkende ouders hebben recht op minimaal twee dagdelen onderwijs, ofwel acht uur. Kinderen die het risico lopen op achterstand in bijvoorbeeld taal en rekenen, hebben recht op 10 tot 12,5 uur per week voorschoolse opvang.

School verantwoordelijk

Rotterdam kent nu nog een waaier aan voorzieningen voor peuters, zoals het peuterspeelwerk, kinderopvang en groepen nul. Die worden nu allemaal samengebracht onder de naam voorschoolse opvang en vallen dan onder de verantwoordelijkheid van een basisschool, waar ze de naam groep nul krijgen. De kinderopvang wordt nauw betrokken bij het initiatief. De vaardigheden van het kind worden vastgelegd in een zogeheten kindvolgsysteem dat aansluit op het systeem van de basisschool.

Rotterdam laat, net als o.a. Eindhoven en Leeuwarden, zien dat gemeenten met het beschikbare VVE-budget zelf opvang voor alle peuters kunnen realiseren. Dat is ook wat minister Asscher van Sociale Zaken voor ogen heeft. ”Er zijn gemeenten die verder willen gaan dan het peutervoorstel van het kabinet. Daarvoor biedt het kabinetsvoorstel ruimte’. Lees meer

Ander gebouw

De onderwijswethouder stelde bij de presentatie dat ieder kind recht heeft zich te ontwikkelen: ‘Vanuit die gedachte hebben wij dit ontwikkeld.’ De groepen nul bevinden zich nog niet allemaal in de gebouwen van de basisscholen. Op termijn kunnen die twee wel worden samengevoegd, maar daar moet nog financiering voor worden gevonden.

Goed initiatief

Brancheorganisatie Kinderopvang vindt het een goed initiatief om alle peuters de mogelijkheid te geven zich spelenderwijs op de basisschool voor te bereiden. ‘Ontwikkelrecht moet niet alleen gekoppeld zijn aan kinderen van werkende ouders, maar geldt voor alle kinderen. Vroegtijdige begeleiding is belangrijk om taalachterstanden te voorkomen. De laatste jaren zijn door de bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag veel kinderen met achterstanden verdwenen uit de kinderopvang’, meldt de Brancheorganisatie in een persbericht.

In andere gemeenten, zoals Almere, krijgen kinderopvangorganisaties de regie in een basisvoorziening voor peuters. Peuterspeelzalen komen vanaf 1 augustus 2015 in Almere niet meer voor. Daarvoor in de plaats komen peutergroepen in kindercentra waar alle peuters (2-4 jaar) uit de gemeente terecht kunnen. Lees meer

3 REACTIES

  1. Met zijn nieuwe plannen laat Diederik Samsom blijken dat hij het jonge kind minacht. Eens te meer blijkt uit deze plannen weer dat het om de centen gaan; een kind moet vanaf zijn 2e levensjaar al ‘klaargestoomd worden’ om een bruikbaar en inzetbaar, euro’s opleverend onderdeel van de samenleving te worden…..
    ‘Ontwikkelrecht voor alle peuters’, wat is dat voor flauwekul? Je geeft een kind alle ontwikkelrecht door hem lief te hebben, goed te voeden en te verzorgen en vooral gewoon vrij te laten in zijn spel en hem daarvoor alle ruimte (letterlijk en figuurlijk) te geven. Niet door hem te sturen of allerlei slinkse ‘lesjes’ te verpakken in de zogenaamde ‘vroeg-en-voorschoolse-educatie’. Alle plannen ten spijt: Het gaat niet werken! Nooit! De peuter verandert niet. Hij is wat hij is, en hij moet spelen; nabootsend; ongestuurd en ongedwongen.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik begrijp de reactie van dhr./mw. Luyben, klaar gestoomd worden klinkt erg schools, te school voor deze groep jonge kinderen. Echter is het artikel wordt mijns inziens juist de nadruk gelegd op het ontwikkelrecht van alle peuters en dat leren spelenderwijs moet gebeuren.
    Al met al een goede ontwikkeling, we moeten elkaar wel scherp houden dat we peuters niet in een schoolsysteem proppen (door te gaan toetsen). Maar als alle peuters al spelend vroeg in aanraking komen met school dan is dit positief.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.