Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 2221 resultaten )
Verfijn zoekresultatenRust op de groep met de Gordonmethode
Een peuter die op de bank springt of een kind dat een ander kind bijt: hoe maak je kinderen op een goede manier duidelijk dat dat niet mag? Pedagoog Annemiek Waage van professioneelopvoeden.nl pleit voor de Gordonmethode in de kinderopvang: communiceren op basis van respect en gelijkwaardigheid.
Koud en nat? Lekker naar buiten!
Iedereen weet dat buitenspelen belangrijk is, en toch doen kinderen het veel te weinig. Terwijl de positieve effecten natuurlijk talrijk zijn: kinderen worden minder snel ziek, slapen beter en het is vooral goed voor hun ontwikkeling. De kinderopvang kan hierin een positieve rol spelen: kies lekker vaak voor buitenspel en buitenactiviteiten. Ja, óók als het buiten koud en nat is.
Stadvinders
Weer of geen weer, elke dag worden de kinderen per fiets en bakfiets opgehaald en gaan ze rechtstreeks van school naar de buitenlocatie. De Natuurfontein-medewerkers gebruiken de Urban Nature kaart van Amsterdam. Hierop staan alle buitenspeelplaatsen, van kinderboerderij tot park, bos en slootkant. De plek wordt gekozen op basis van het weer, maar regen houdt ze niet tegen.
Dossier – Hoe leren kinderen?
Kinderen leren door te spelen, dat weten we allemaal. Maar hoe werkt dat leren dan precies? En hoe kun je een kind daar nog beter in begeleiden? In dit dossier ontdek je hoe het jonge kinderbrein werkt en hoe je kinderen helpt hun ontwikkeling én spel te verdiepen en te verrijken.
Column – Esc-knop
Voor de coronacrisis stelde ik het al eens aan de kaak in een column; kinderen waarvan de week volkomen is dichtgespijkerd met groepsactiviteiten en wisselende begeleiders en verzorgers. Geen rustpunt, geen moment om alleen te spelen, te hangen, zelf tot iets te komen. Geen tijd om ervaringen rustig te verwerken. Dat verwerken is belangrijk voor ieder mens; volwassene of kind. Even je 'downloads' in een mapje in je hoofd stoppen.
Coachen op de voorschool
Ze is nog een beetje beduusd van alle aandacht die ze kreeg toen ze als winnaar werd uitgeroepen van de verkiezing Pedagogisch coach van het Jaar 2021. Maar al snel kruipt Robin van de Nesse weer in haar professionele rol van coach als hoofdredacteur Marike Vroom een ochtend met haar meeloopt bij een voorschoolgroep. Het thema van vandaag: het pedagogisch gebruik van de ruimte.
‘En als ik groot ben gaan we trouwen’
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Daniël (niet zijn echte naam).
In dialoog met de pedagoog
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand de laatste aflevering: evaluatie.
‘Uitwisseling inspireert’
Jarmila Berkel (46) is directeur van Bethel Methodist School op Sint Eustatius ('Statia'), een basisschool met 130 kinderen en een peutergroep voor driejarigen. Jarmila heeft SPW-3 en Pabo in Den Haag gedaan, maar keerde terug naar haar geboorte-eiland. Recent was ze met drie collega-directeuren op werkbezoek bij Kinderopvang Op Stoom in Haarlem.
De jonge onderzoekers
In Naaldwijk ging eind augustus een speciale groep van start voor peuters met een (vermoedelijke) ontwikkelingsvoorsprong. Waarom? Hoe ziet het aanbod in deze groep eruit? En waar moet je rekening mee houden als je werkt met deze kinderen?