Parallelsessie Grenzen aan de flexibiliteit

Het landelijk Pedagogenplatform heeft één van de twee ochtendsessies voor managers op Kinderopvang Live inhoudelijk opgezet . Het thema is: grenzen aan een flexibele kinderopvang.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Parallelsessie Grenzen aan de flexibiliteit

De ochtend start met een beeld van flexibele opvang in historisch perspectief. Dagvoorzitter Marike Vroom, hoofdredacteur van Management Kinderopvang, zal hier kort iets over vertellen. Vervolgens introduceert ze drie mensen die ieder een eigen belang vertegenwoordigen in de kinderopvang: Ewoud Poerink zal spreken namens de ouders, SWK-bestuurder Jacob Boskma vertegenwoordigt de kinderopvangondernemers en Louis Tavecchio doet zijn woordje namens de (pedagogische) wetenschap. Zij mogen ieder vijf elementen noemen die er wat hen betreft toe doen bij flexibiliteit en stabiliteit. Deze vormen de aanzet tot een gesprek over de grenzen van flexibiliteit in de kinderopvang. Dat gesprek is nodig, vindt Reiling, voorzitter van het Pedagogenplatform. ‘We moeten antwoorden zoeken op dit actuele vraagstuk. Samen waarborgen vinden hoe we de stabiliteit voor kinderen kunnen vasthouden in de parttime samenleving die Nederland nu is.’

‘De pedagogische ondergrens is hier en daar al bereikt.’

Dat er volgend jaar eindelijk weer geïnvesteerd wordt in kinderopvang en dagdelen opvang voor peuters, kan de stabiliteit in de kinderopvang alleen maar ten goede komen. Reiling ziet dat op veel plekken de pedagogische kwaliteit de afgelopen jaren in het geding is gekomen. ‘Door de recessie, vraaguitval en vele ontslagen, zijn de zorgen over stabiliteit in de kinderopvang toegenomen. De pedagogische ondergrens is hier en daar al bereikt.’

Tijdens de ochtendsessie worden de deelnemers in kleinere groepen verdeeld (afhankelijk van het aantal deelnemers). Daar wordt met de genoemde elementen in het achterhoofd gezocht naar waarborgen voor een verantwoorde flexibele opvang. Met elkaar creatief denken over hoe je flexibiliteit kan realiseren met behoud van pedagogische kwaliteit en stabiliteit.  En daarbij zoeken naar oplossingen voor praktijk en beleid. Reiling: ‘Argumenten om meer of minder flexibel te werken spreken elkaar soms tegen. Kunnen we ze deze toch dichterbij elkaar brengen door met elkaar het gesprek aan te gaan?’ De ochtend eindigt plenair waarbij een gezamenlijke lijst wordt opgesteld met kansen en randvoorwaarden: De waarborgen van stabiliteit en pedagogische kwaliteit voor kinderen.

Spreekt dit thema u aan en wilt u bij deze ochtendsessie aanwezig zijn? Meld u dan aan voor dit managementprogramma. ’s Middags kunt u twee workshops naar keuze bezoeken. Lees meer informatie of meld u aan op www.kinderopvangcongressen.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.