Kinderopvang magazine nr. 7, 2021

    In dit nummer aandacht voor communicatie met jonge kinderen. Hoe voer je gesprekken als zij zich nog niet goed via taal kunnen uitdrukken? Anneke Wijngaarden (trainer, pedagogisch coach en video-interactiebegeleider) geeft tips.
    Verder tref je een informatief artikel over antroposofische kinderopvang. Dit is veel meer dan je laten inspireren door de natuur en biologisch eten, vertelt eigenaar van Kinderopvang De Geheime Tuin, Mirte Madelief van Zundert.

    Antroposofische kinderopvang: meer dan houten speelgoed

    Roze deuren, houten speelgoed, kleine kijktafereeltjes met een centrale rol voor 'moeder aarde'. Kinderopvang De Geheime Tuin is een antroposofische kinderopvang. Dat is veel meer dan je laten inspireren door de natuur en biologisch eten, vertelt oprichter en eigenaar Mirte Madelief van Zundert. Sociaal personeelsbeleid is bijvoorbeeld net zo belangrijk. Een middag op locatie Doorn.

    Column – ‘Boos worden voor je boos wordt’

    Zomaar een advies dat ik ooit kreeg als stagiaire. Ik werkte toen met een groep kinderen in de basisschoolleeftijd, binnen de kinderbescherming. Gedragsgestoorde kinderen noemde men dat toen, al was er gelukkig inmiddels een beweging op gang om het toch wat empatischer uit te drukken.

    Communicatie met jonge kinderen

    Hoe voer je gesprekken met jonge kinderen als zij zich nog niet goed via taal kunnen uitdrukken? Anneke Wijngaarden (trainer, pedagogisch coach en video-interactiebegeleider) geeft tips. 'Stem goed af op wat het kind uitstraalt.'

    Een voorbereide omgeving is het halve werk!

    Een kind ontwikkelt zich door vragen te stellen, te experimenteren en te onderzoeken. Om kinderen daartoe te inspireren heb je een voorbereide omgeving nodig, met zorgvuldig uitgezochte materialen en een veilige, uitnodigende sfeer. In deel 2 van deze serie 'Creatief met kinderen' richten we ons op het belang van een uitnodigende omgeving. Een weloverwogen leeromgeving verleidt kinderen om te gaan experimenteren. De kracht van zo'n omgeving zit bijvoorbeeld in de manier waarop je iets neerzet, maar ook in de hoeveelheid en het soort materiaal dat je aanbiedt.

    ‘Ga zelf spelen, daar leer je van’

    De educatieve kwaliteit voor nul- tot tweejarigen kan beter, blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Daarom schreven Sardes en de Universiteit Utrecht een handreiking voor pedagogisch medewerkers. In deel drie van deze serie: ondersteunen van exploratie en spel. Deskundige Marije Magito geeft commentaar.

    In Dialoog met de Pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: gewoon wachten.

    Met een boek naar de maan

    De maan straalt vaak veiligheid uit in prentenboeken. Denk aan Kleine Beer die bang is in het donker, maar bij het maanlicht zo in slaap valt. Maan en sterren hebben iets mysterieus: ze zijn er altijd, ook als je ze niet ziet. De ruimte biedt een avontuurlijk en veelzijdig thema voor je peuter- en kleutergroep.

    ‘Neem dan een hondje’

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Dylan (niet zijn echte naam).

    Ruzie! Help kinderen om het samen op te lossen

    Meestal merk je het pas als het uit de hand begint te lopen: huilen, schreeuwen, weglopen of een kind dat bij jou steun komt zoeken. Je eerste reactie is vaak: hoe los ik dit op? Maar het is de moeite waard om eerst rustig te onderzoeken hoe het conflict is ontstaan. De kinderen kunnen je daarbij helpen en vaak komen ze zelf met oplossingen. Samen nadenken over een conflict verbetert de verhoudingen in je groep. Zo zullen er vanzelf minder brandjes te blussen zijn.

    Spelen in de babytuin

    De deur van babygroep Partou/Smallsteps Stevenshof staat open. De kleintjes kruipen rond in de tuin. Een jongetje trekt zich op aan een van de houten paaltjes langs de kant, terwijl een dreumes met zijn handen op de grote kei slaat die in het midden ligt. Een meisje met een groene jas kruipt richting de lavendelstruik. De zon heeft zich de hele dag nog niet laten zien. Donkere wolken pakken zich samen in de lucht. Af en toe vallen er wat regendruppels neer. Pedagogisch coach Ruslana van der Sluis-Kalka kijkt tevreden naar de kinderen. 'Deze groep speelt iedere dag in de tuin, ook bij slecht weer.'

    Zen op de groep

    Kinderen zien, horen en aanvoelen met onverdeelde aandacht. Hoe je dit doet, vertelt Eline Snel. Zij is mindfulnesstrainer, eigenaar van de Academie voor Mindful teaching en schrijver van het boek De Kleine Kikker.